Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

filtr oleju do K750 ?
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 9:10, 10 Gru 2012    Temat postu:

Taka wtrącenie, nie bezpośrednio związane z tematem Smile
mieliśmy fizyka, który pytał każdego ile ma wzrostu, odpowiedzi były różne 172, 186, 150 itd. a ten się z nas tylko śmiał i mówił, że to niemożliwe Smile
To odnośnie określenia "żadnych"

A co z bypasem? Po co to konstruktorom - wywalić Very Happy


Ostatnio zmieniony przez gobert dnia Pon 10:12, 10 Gru 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 18:52, 10 Gru 2012    Temat postu:

Ze strony producenta: [link widoczny dla zalogowanych]
a więc....jak piszą.... już przy zlodowaciałam oleju opory przepływu przez filtr mogą być na tyle wysokie, że otworzy się zawór baypasu.
Ile metrów może zassać radziecka pompa przy wymaganym wydatku?
Może tak chociaż 6-8 m sł. wody?
A ile wynosi ciśnienie otwarcia zaworu by-pasu filtra? Może 5 m h2o?
A co jeśli 10?
Może panewka się nie obróci Smile bo prędzej tłok stanie, rolka Kaśki się jakoś pokula.
A jeśli w Dnieprze jest filtr na ssaniu bez by-pasu Embarassed

znalezione w literaturze niepięknej:

Techniczny poradnik samochodowy - Kazimierz Studziński
"...otwarcie zaworu (bypas), którego sprężyna wyregulowana jest na wyższe ciśnieni (nadwyżka 0,8-1,5 kG/cm2) od przewidzianego dla obiegu normalnego , umożliwia bezpośredni przepływ oleju z pominięciem wkładu filtrującego, w warunkach które grożą przerwą w doprowadzeniu oleju...."

1 kG/cm2=0,981 bar= 10 m sł.wody

tu nawet bypas na ssaniu nie chce się otworzyć

"Opór jaki stawia przepływowi czysty filtr olejowy nie powinien przekraczać 0,5 kG/cm2"

czyli generalnie powinien być niższy, wartość ta jednak daje do myślenia

Smarowanie trakcyjne silników spalinowych - M. Bernhardt, S. Dobrzyński

"Przy filtrowaniu oleju powinny być z niego usunięte wszystkie cząsteczki mogące uszkodzić silnik....Ze względu na różnorodność wymiarów poszczególnych zanieczyszczeń , aby zabezpieczyć się przed zbyt szybkim zatykaniem się filtrów w silnikach spalinowych stosuje się najczęściej filtrowanie trzystopniowe:wstępne, zgrubne i dokładne.
W filtrach wstępnych, a właściwie na siatkach smoków oleju muszą być zatrzymywane tylko największe zanieczyszczenia jak nakrętki Very Happy kawałki wykruszonych łożysk etc.....
W filtrach zgrubnych zatrzymywane są cząsteczki o wymiarach większych od 0,07 mm....."


i tak dalej....teraz rozdziała 6.4 Miejsce filtru w układzie olejenia

"Filtr wstępny umieszczany jest na stronie ssącej pompy oleju, natomiast filtry zgrubne i dokładne znajdują się po stronie tłoczącej pompy oleju."


Ostatnio zmieniony przez gobert dnia Pon 19:37, 10 Gru 2012, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
tadzioh




Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 737
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Budy Stryjewskie okolice Łasku

PostWysłany: Pon 20:46, 10 Gru 2012    Temat postu:

czyli w M72 mamy 2 filtry:
1 wstępny siatki oddzielające komorę korbową od miski olejowej i sadnik na ciała stałe nad szpilką bloku
2 zgrubny siatka na pompie
to nie jest tak źle, jednak nim nowszy silnik tym bardziej uwsteczniony
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wicher




Dołączył: 21 Lis 2012
Posty: 544
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Strzelno/Kruszwica

PostWysłany: Pon 21:00, 10 Gru 2012    Temat postu:

tadzioh napisał:
czyli w M72 mamy 2 filtry:
1 wstępny siatki oddzielające komorę korbową od miski olejowej i sadnik na ciała stałe nad szpilką bloku
2 zgrubny siatka na pompie
to nie jest tak źle, jednak nim nowszy silnik tym bardziej uwsteczniony

no i moim zdaniem te dwa w zupełności wystarczą. częstsza zmiana oleju i do przodu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Bąq




Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 32
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia

PostWysłany: Pon 21:07, 10 Gru 2012    Temat postu:

tadzioh napisał:
czyli w M72 mamy 2 filtry:
1 wstępny siatki oddzielające komorę korbową od miski olejowej i sadnik na ciała stałe nad szpilką bloku
2 zgrubny siatka na pompie
to nie jest tak źle, jednak nim nowszy silnik tym bardziej uwsteczniony


Tadzioh, zle rozumujesz, te siatki w pierwszych blokach to nie filtr oleju, to są siatki przeciw pianowe. Dawniej oleje się pieniły. Sitko na ssakach są filtrami wstępnymi.


Ostatnio zmieniony przez Bąq dnia Pon 21:09, 10 Gru 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Bąq




Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 32
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia

PostWysłany: Pon 21:12, 10 Gru 2012    Temat postu:

Wicher napisał:
tadzioh napisał:
czyli w M72 mamy 2 filtry:
.....

no i moim zdaniem te dwa w zupełności wystarczą. częstsza zmiana oleju i do przodu.


Nie do końca, bolączką tych silników jest właśnie słaby system smarowania. Dlatego żywotność silnika to coś ok 15 tyś km. Wystarczy wrzucić magnes do miski na kilkaset kilometrów i zobaczysz co się stanie.
Ale masz racje,że częstsza zmiana oleju na pewno wydłuży żywot. Najbezpieczniejszą modyfikacją jest póki co pompa Uralowa i magnezy w misce.
Co to umiejscowienia filtra się zgadzam z Gobertem, na statku widziałem wszystkie możliwe pompy i filtry oleju, paliwa itp. Nigdzie się nie stosuje filtrów na ssaniu, po za zgrubnymi. Ale praktyka pokazuje, że nawet filtr na ssaniu nie przeszkadza tym silnikom osiągać tych 15 tyś przebiegu. Jak ktoś zrobi na takim filtrze 40 tyś to uznam,że nie przeszkadza on ruskiej technice Wink


Ostatnio zmieniony przez Bąq dnia Pon 21:18, 10 Gru 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
GABE




Dołączył: 04 Lip 2009
Posty: 629
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Spała

PostWysłany: Pon 21:13, 10 Gru 2012    Temat postu:

tadzioh napisał:
czyli w M72 mamy 2 filtry:
1 wstępny siatki oddzielające komorę korbową od miski olejowej

Ta siatka nie stanowi filtru tylko spełnia rolę odpieniacza.
Największą rolę spełnia filtr odśrodkowy na wale korbowym, no chyba, że urwie się kawałek tłoka lub pierścienia, to go siatka przed pompą zatrzyma Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
tadzioh




Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 737
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Budy Stryjewskie okolice Łasku

PostWysłany: Wto 10:18, 11 Gru 2012    Temat postu:

GABE napisał:
tadzioh napisał:
czyli w M72 mamy 2 filtry:
1 wstępny siatki oddzielające komorę korbową od miski olejowej

Ta siatka nie stanowi filtru tylko spełnia rolę odpieniacza.
Największą rolę spełnia filtr odśrodkowy na wale korbowym, no chyba, że urwie się kawałek tłoka lub pierścienia, to go siatka przed pompą zatrzyma Wink

Ja się wypowiedziałem w oparciu o post Goberta, przeczytaj i porównaj funkcje filtru wstępnego,
a zresztą mam mam to gdzieś nie będę polemizował.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
corsar




Dołączył: 09 Paź 2012
Posty: 464
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Osielsko

PostWysłany: Wto 20:14, 11 Gru 2012    Temat postu:

Narzekacie na system smarowania w dolniaku - a przecież współczesne oleje silnikowe w porównaniu z "masłami " z lat '40 i '50 to przepaść kosmiczna na kilka galaktyk!
Silnik był projektowany z myślą o prostych olejach dostępnych w tamtych zamierzchłych czasach. Wartości parametrów obecnie dostępnych olejów nie śniły się nawet projektantom silników - dobry olej powinien znacząco wydłużyć resurs silnika.
Ponadto ruskie boksery "biorą" (spalanie, przedmuchy, wycieki) sporo oleju a ich uzupełnianie (dolewki) są ciągłym odświeżaniem oleju w silniku.
Jeżeli wymieniamy olej co 5000km a dolewamy 100ml na każde 100km to do zaplanowanej wymiany chcąc nie chcąc 2,5-krotnie wymienimy olej w silniku.
Dobry olej, magnesy do wyłapywania drobin feromagnetycznych i przede wszystkim skuteczny filtr powietrza mają wpływ na trwałość silnika.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 20:39, 11 Gru 2012    Temat postu:

A wyciągałeś już osad z czopów, który zatkał otwory smarujące stopy korbowodów? I nie mówcie mi o rozbierani silnika co 10tys. km w celu czyszczenia wału, bo nie po to się on dociera by przy ponownym złożeniu znowu się docierał skracając już swój i tak krótki żywot.
Drobiny wyłapywane przez magnez to nie wszystko, są jeszcze "zwęglone" cząstki, których magnes nie wyłapie.


Ostatnio zmieniony przez gobert dnia Wto 20:42, 11 Gru 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Bąq




Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 32
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rumia

PostWysłany: Wto 21:20, 11 Gru 2012    Temat postu:

Dolewając oleju nie usuniesz z niego zanieczyszczeń, tak jak w akumulatorze kwasowym, dolewając wodę destylowaną, poziom elektrolitu zostaje taki sam.
W rusku wymienia się olej co 4 tyś km.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
j35




Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 501
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: ok.Szczecinka

PostWysłany: Wto 22:03, 11 Gru 2012    Temat postu:

Ponadto ruskie boksery "biorą" (spalanie, przedmuchy, wycieki) sporo oleju a ich uzupełnianie (dolewki) są ciągłym odświeżaniem oleju w silniku.Dlaczego wychodzisz z załozenia że biorą,instrukcja mówi ze mogą ale nie muszą,silnik w mojej Katarzynie jest leciutko zapocony ale nie cieknie,i nie dolewam 100ml na 100km, to dobrze czy żle.Chyba żle bo nie ma wymiany oleju Sad .

Ostatnio zmieniony przez j35 dnia Wto 22:05, 11 Gru 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
corsar




Dołączył: 09 Paź 2012
Posty: 464
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Osielsko

PostWysłany: Wto 23:22, 11 Gru 2012    Temat postu:

Bąq napisał:
Dolewając oleju nie usuniesz z niego zanieczyszczeń, tak jak w akumulatorze kwasowym, dolewając wodę destylowaną, poziom elektrolitu zostaje taki sam.
W rusku wymienia się olej co 4 tyś km.


Nie usunę zanieczyszczeń - zgoda. Poprawię jednak wiele oczekiwanych własności oleju.
Co to są zanieczyszczenia i dlaczego należy wymieniać olej?
Własności fizyko-chemiczne:
1. smarność - raczej rośnie w niedoładowanych silnikach benzynowych i wszystkich silnikach diesla,
2. lepkość kinematyczna - spada zdecydowanie gdy w olej jest przegrzewany, gdy dostaje si e paliwo
3. temperatura zapłonu - spada proporcjonalnie do ilości paliwa jakie przedostaje się do oleju w czasie pracy silnika
5. TBN - całkowita liczba zasadowa - rezerwa alkaliczna oleju, chroni silnik przed korozją kwasów rozpuszczonych w śladowych ilościach wody zawartej w oleju

Kontaminacje i zawartość cząstek stałych w oleju:
4. produkty spalania paliwa - głównie grafit i wielkocząsteczkowe związki organiczne
5. pierwiastki metaliczne - Al, Cu, Mg, Cr i oczywiście Fe - feromagnetyki odseparujemy na neodymach, reszta będzie sedymentowała (osiadała) w kanałach olejowych w misce i diabli wiedzą gdzie jeszcze..
6. pierwiastki niemetaliczne - głownie Si i jego twarde związki- dostaje się do silnika przez niewydajny lub nieszczelny układ filtrowania powietrza - częściowo sedymentuje osadzając się na dnie miski olejowej ale spora część krąży wraz z olejem niszcząc pary cierne typu cylinder/pierścienie, sworzeń/główka korbowodu i tłok, łożyska.

Dolewając oleju odświeżamy pkt. 1,2,3 , rozcieńczamy i częściowo eliminujemy 4,5,6.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 6:16, 12 Gru 2012    Temat postu:

Nieustannie i nieuchronnie zagęszczasz wszystkie uboczne produkty przepracowanego oleju robiąc dolewajki. Rozcieńczasz stan już zagęszczony i tym sposobem nie usuniesz tego co jest już w oleju, przy kolejnej dolewce poziom zanieczyszczeń będzie już większy. Oczyszczenie oleju możesz zrobić tylko przez wymianę oleju w całości jednorazowo.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
śmigiel




Dołączył: 17 Cze 2009
Posty: 631
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kielce

PostWysłany: Śro 9:03, 12 Gru 2012    Temat postu:

Bardzo ciekawa dyskusja. Wymieniać czy dolewać.
Ciekawe ile osób z tego forum robi więcej niż 1 tys km rocznie ?
Olej ( w porównaniu do benzyny) jest tak tani, że można go wymieniać
"co chwilę " bez większego uszczerbku w finansach Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
Strona 3 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin