Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

zapłon elektroniczny
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
PoTomek




Dołączył: 18 Lip 2011
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Poznań

PostWysłany: Nie 20:59, 30 Cze 2013    Temat postu: zapłon elektroniczny

Długo się wahałem, czy pisać o tym na forum, ale w końcu uznałem, że jestem na nim więc mogę podzielić się pewnymi informacjami. W końcu gdzie, jeżeli nie tutaj. W razie czego moderatorów proszę o posprzątanie.
Uznałem, że przyczyną do tego jest powstanie nowego modelu, który z racji innych rozwiązań niesie z sobą pewne inne możliwości.
Jest to ten model, który testuje obecnie Dawid 1981. Krótko o istotnych zmianach i co z nich wynika.
Główna i podstawowa różnica to przejście na sterowanie procesorowe (mikrokontroler). Poza łatwiejszymi modyfikacjami pozwala to wprowadzić nowe funkcje, które poprzednio wiązałyby się ze znacznym rozbudowaniem układu. Poprzednie układy miały załączanie sterowania cewką kątowe, czyli przez zadany kąt (np. 120 stopni) cewka była załączona. Tak samo jak w zapłonach stykowych. Kąt był tak dobrany, aby przy max. obr. cewka mogła się całkowicie naładować. Efekt tego jest taki, że na wolnych obrotach zapłon pobiera kilkanaście razy więcej prądu niż potrzebuje. Szczególnie w instalacji 6V ma to duże znaczenie. W nowej wersji zapłonu czujnik jest tylko jeden, moment załączania cewki jest obliczany i utrzymywany na poziomie 3,2 ms. Gdyby przeliczyć to na kąt załączenia cewki to dla obrotów 1000 rpm wynosi około 16 stopni (zamiast np. 120). Z tego wynikają dalsze możliwości, tzn. można np. użyć cewki CZ-303 (Cinquecento) z rezystorem 2,2 Ohm/25W, a z tego co wiem da się ją zmieścić wewnątrz niektórych rusków w miejscu oryginalnych cewek.
Dzisiaj robiłem testy takiego układu i przy 3000 rpm. układ taki pobierał poniżej 0,5 Amper, czyli około 7W. Przy 1000 rpm około 0,2 A. Nie polecam takiego rozwiązania przy starym module - bardzo duże ilości ciepła na cewce oraz rezystorze.
Z racji użycia jednego czujnika powraca koncepcja budowy modułów z odczytem impulsów z koła zamachowego. Poprzednio nie miało to sensu, nie wyobrażałem sobie silnika obłożonego stetoskopami, lub co gorsza chyba sobie wyobrażałem...
Zapłon posiada również 5 krzywych możliwych do wybrania za pomocą magnesu z zewnątrz. (chciałem uniknąć wystawiania poza moduł kontaktów/styków narażonych na zakłócenia zewn. i uszkodzenia).
Cewki CZ-101 coraz trudniej kupić i chyba są skazane na wymarcie u producenta.
Tutaj chciałbym podziękować Dawidowi za cierpliwość w testach oraz przejechanie odległości, których ja ostatnio nie robię nawet samochodem a już na pewno nie przy takich obrotach silnika....


Ostatnio zmieniony przez PoTomek dnia Nie 21:01, 30 Cze 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Dawid1981
Gość






PostWysłany: Nie 21:31, 30 Cze 2013    Temat postu:

Nie ma za co:)))) w tym sezonie juz 3800km z mala przerwa na remont silnika bo wal pekl:))).Ale juz silnik dotarty ,zestrojony kolejny raz i po wymianie oleju.Chodzi rewelacyjnie Smile))).
Powrót do góry
koltun_m




Dołączył: 06 Lis 2011
Posty: 185
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Francia Romans

PostWysłany: Pon 20:18, 01 Lip 2013    Temat postu:

tak sobie myśle czy dało by się i czy miało by to przede wszystkim sens do takiego zestawu dodać czujnik podciśnienia ? powinien poprawić elastyczność ... tak sądzę
Powrót do góry
Zobacz profil autora
PoTomek




Dołączył: 18 Lip 2011
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Poznań

PostWysłany: Pon 20:36, 01 Lip 2013    Temat postu:

Czujnik podciśnienia ma sens tylko w pojazdach ze wzbogacaniem mieszanki przy zwiększaniu obciążenia. W praktyce są to gaźniki z tzw. pompką przyspieszającą, lub z wtryskiem. Bogata mieszanka spala się bardziej gwałtownie i zadaniem czujnika podciśnienia jest opóźnienie wtedy zapłonu. (spadek podciśnienia przy szybkim dodaniu gazu).
Tak więc zastosowanie tego przy zwykłych gaźnikach mija się zupełnie z celem i może tylko przynieść odwrotny efekt. (Chyba, żeby włączać ssanie i opóźniać zapłon Smile)) )
Powrót do góry
Zobacz profil autora
BEVCIO




Dołączył: 08 Lip 2011
Posty: 114
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: RADOMSKO

PostWysłany: Sob 18:15, 06 Lip 2013    Temat postu:

...a jaka cena??
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Rura




Dołączył: 27 Cze 2012
Posty: 423
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Sob 20:56, 06 Lip 2013    Temat postu:

Czy dobrze rozumuję, że w szczelinę w którą wchodzi śruba od palca rozdzielacza w wałku rozrządu, jest wstawiony jakiś magnesik i gdzieś przykręcony impulsator co tym steruje?
Właśnie wiele coś takiego by miało kosztować? Bo z opisu pachnie znacząco dobrze.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Dawid1981
Gość






PostWysłany: Nie 9:40, 07 Lip 2013    Temat postu:

Okolo 270zl (chyba ze cos sie zmienilo)
i jedyny magnes jaki jest to do zmieniania krzywej zaplonu po przylozeniu w wyznaczone miejsce:)),przykladasz i wlanczasz zaplon i masz zmieniona krzywa na inna a ktora masz w danym momencie krzywa odczytujesz po mrugnieciu diody.Druga dioda sluzy do ustawienia zaplonu na tzw gasniecie czyli ustawiasz tlok na zaplonie przed gornym polozeniem ale nie napewno 2 mm tylko mniej i krecisz tarcza w lewo az zgasnie dioda i wtedy kontrujesz dwie srubki delikatnie.Nastepnie bierzesz cienkiego markera lub cos innego do pisania i zaznaczasz polozenie tarczki i po zaznaczeniu kontrujesz troszke mocniej widzac czy ci sie nie przestawilo i gotowe. JA juz zrobilem ponad 4tys km i smiga jak malina.
Powrót do góry
Adam M.




Dołączył: 15 Mar 2010
Posty: 526
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 15:19, 07 Lip 2013    Temat postu:

A gdzie jest u ciebie zamontowany ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
klapek




Dołączył: 07 Cze 2009
Posty: 2898
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kwidzyn

PostWysłany: Nie 16:01, 07 Lip 2013    Temat postu:

W miejscu oryginalnego zapłony mechanicznego. Tarcza sterująca jest przykręcona do wałka rozrządu.
A ja w piątek zapakowałem bety, rodzinkę i ogień na zlot. Po 20km wyrwało mi świecę z lewej głowicy. Cisnąłem ostro pod górę (~80km/h), wjechałem na szczyt, odpuściłem i gaz i sru! Za sprawą ciasnej fajki świeca wylądowała synkowi na dłoni, dość mocno ją parząc Sad
Na szczęście to twardziel - popłakał 2-3min i ok. Parę godz. później, jeździł już innym zaprzęgiem na zlocie Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Adam M.




Dołączył: 15 Mar 2010
Posty: 526
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 16:49, 07 Lip 2013    Temat postu:

Czyli miesci sie w miejscu przeznaczonym na oryginalny przerywacz mechaniczny i sie nie przegrzewa ?

Jakim cudem swiece ci wyrwalo z glowicy ?
Cos takiego nigdy mi sie nie przytrafilo - moze mialem zawsze dobre gwinty w glowicach Smile.


Ostatnio zmieniony przez Adam M. dnia Nie 16:50, 07 Lip 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
klapek




Dołączył: 07 Cze 2009
Posty: 2898
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kwidzyn

PostWysłany: Nie 16:52, 07 Lip 2013    Temat postu:

Nie ma z nim problemu. Dużo gorzej ma oryginalna cewka, która również tam jest zainstalowana. Większość osób zastępuje ją, cewką współczesną od 126p, Cinquecento i ląduje ona na zewnątrz.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Rura




Dołączył: 27 Cze 2012
Posty: 423
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Nie 20:24, 07 Lip 2013    Temat postu:

Klapek Ty o Uralu/Dnieprze, czy dolniakach?
Ja będę chciał coś takiego, ale najwcześniejszy termin to przełom sierpnia i września. Będę Cię PoTomku nawiedzał Wink.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
klapek




Dołączył: 07 Cze 2009
Posty: 2898
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kwidzyn

PostWysłany: Nie 21:02, 07 Lip 2013    Temat postu:

Adam M. napisał:


Jakim cudem swiece ci wyrwalo z glowicy ?
Cos takiego nigdy mi sie nie przytrafilo - moze mialem zawsze dobre gwinty w glowicach Smile.

W głowicy była wstawiona tulejka, co prawda nie znalazłem jej - ani świecy. Ale patrząc na rękę synka, to mała ona bardzo drobny gwint i niezbyt głęboki. Głowica teraz do rzemieślnika, trzeba dorobić nową, z zdecydowanie ostrzejszym i głębszym gwintem. Która zostanie już na amen... Miejsca jest w tym momencie zbyt mało, musi być zrobione raz a dobrze.
Rura, pisałem na swoim przykładzie, a jeżdżę Uralem. Jeśli chodzi o zapłon do dolniaka/górniaka to wygląd "Tomkowych" aparatów, jest taki sam, montowany w tym samym miejscu. Nie rozumiem więc dlaczego pytasz. Chyba że chodzi Ci o cewkę, która na szczęście w dolniaku oryginalnie jest na zewnątrz. I tam właśnie jest jej miejsce.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Dawid1981
Gość






PostWysłany: Nie 21:15, 07 Lip 2013    Temat postu:

Gwint byl taki drobny zeby sie zwoje nie spotkaly.Najlepiej zapodaj tulejke stalowa i zanituj ja od srodka a wkrecaj po gwintowniku 2 zeby bylo ciasniej i na klej .Po zaklepaniu popraw gwint pod swiece i masz z glowy.
Powrót do góry
Rura




Dołączył: 27 Cze 2012
Posty: 423
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Szczecin

PostWysłany: Pon 21:26, 08 Lip 2013    Temat postu:

Wiem, że zapłon jest "takisam" Wink.
Właśnie o cewce myślałem, bo zacząłem wątpić, czy mi coś nie uciekło, czy może o czymś jednak nie wiem i wolałem się dopytać.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin