Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Projekt IRBIT NA STERYDACH
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tombo




Dołączył: 18 Maj 2024
Posty: 31
Przeczytał: 7 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Podlaskie

PostWysłany: Pon 21:25, 20 Maj 2024    Temat postu:

brzytwa napisał:
Czuję, że będzie zabawa. Siadam w fotelu, otwieram browara i czekam na relacje. Jeszcze sobie popcorn przyniosę. Liczę na serial, ale mam przeczucie, że na pilotażowym odcinku się skończy.
Masz w ogóle kupiony silnik i skrzynię?
Bo jeżeli nie, to niestety, nie będziemy mogli cię traktować poważnie.


Czy pierwszy odcinek może być w tą sobotę??? Siadaj i zapnij pasy. Uprzedzam że akcja może toczyć się bardzo szybko.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
nowoa




Dołączył: 12 Mar 2016
Posty: 93
Przeczytał: 3 tematy

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: darłowo

PostWysłany: Wto 5:09, 21 Maj 2024    Temat postu:

No i w końcu ktoś tu ruszył towarzystwo i coś się dzieje. Też jestem ciekaw co z tego będzie, byle by przypominało urala bo jak powstanie ala chopper lub coś w tym stylu to szkoda prądu, skoro można kupić fajny gotowy sprzęt i cieszyć się nabijaniem kilometrów. Trzymam kciuki za powodzenie misji.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
korbowód




Dołączył: 02 Mar 2011
Posty: 288
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 18:22, 23 Maj 2024    Temat postu:

Jak już o Uralu leci bajera to na dzień dzisiejszy jakie tłoki założyć do 67-ki ??? Cylindry są tulejowane i dorobione smarowanie drugiego cylindra.Jakie tuleje to nie wiem a tłoki siedzą chyba od łady, rozmiar 77mm. Co będzie najlepsze? Czy almot da radę?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Tombo




Dołączył: 18 Maj 2024
Posty: 31
Przeczytał: 7 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Podlaskie

PostWysłany: Czw 19:36, 23 Maj 2024    Temat postu:

korbowód napisał:
Jak już o Uralu leci bajera to na dzień dzisiejszy jakie tłoki założyć do 67-ki ??? Cylindry są tulejowane i dorobione smarowanie drugiego cylindra.Jakie tuleje to nie wiem a tłoki siedzą chyba od łady, rozmiar 77mm. Co będzie najlepsze? Czy almot da radę?


Witaj.
Trudno powiedzieć. Osobiście jak miałem robić kiedyś orginalny silnik do irbita, to wszyscy polecali almot i je kupiłem, ale po podliczeniu kosztów generalki, wszystkiego zaniechałem. Coś tam tylko z pierścieniami było nie teges. Ale może do tej pory poprawili?. Ogólnie to pytaj starszyzny Very Happy bo my tu w sobotę serial będziemy oglądali Very Happy


Ostatnio zmieniony przez Tombo dnia Czw 19:38, 23 Maj 2024, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Tombo




Dołączył: 18 Maj 2024
Posty: 31
Przeczytał: 7 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Podlaskie

PostWysłany: Sob 21:32, 25 Maj 2024    Temat postu:

Mam nadzieję że jesteście już przed ekranikami. Fotel jest wygodny, a piwerko ciepłe i wygazowane.

W dzisiejszym odcinku:

1 Niebezpieczne związki silnika z Bawarii i skrzyni z Sojuza. Pomiędzy ich
związek, wkrada się flansza.
2 Zimna rama.
3 Kwasowy pierd.

1 Dawcą jest silnik z bemki 1150 rs. Pochodzi z motocykla sprowadzonego
do Polski w celu "podpicowania". O dziwo po tym zabiegu, miał wrócić na
zachód w celu sprzedaży. Nie dane mu było, bo motorek się spalił. W ten
oto sposób 5 lat temu za 800zł wpadł w moje ręce.
Rany okazały się powieszchowne, po wymianie kilku nadpalonych zaślepek
rokowania są dobre.
[/URL]

Zadaniem jest połączenie owego silnika ze skrzynią od Dniepra za pomocą flanszy o gr. 8mm - żeby gwinty dobrze trzymały ,ja użyłem blachy że stali węglowej s235 łatwospawalnej.
W pomalowanej blasze, na środku został wycięty otwór. Tak żeby dała się nałożyć, na wystający z silnika docisk sprzęgła.
Gdy spoczeła na kraterze silnika, zostały odbite punkty otworów gwintowanych. Odbiłem je za pomocą naostrzonych w szpic prętów m8. Które wcześniej powkręcałem w interesujące mnie miejsca.
Następnie wszystko zapunktowałem i wierciłem na stołówce wiertłem 8,5.
Są tam jeszcze dwie tulejki ustalające fi 12
Powierconą blachę przykręciłem do silnika i odrysowałem kontur zewnętrzny i wszystko co zbędne zostało odcięte.

Mogłem już przejść do osiowania skrzyni względem silnika. Rozwiązałem to w ten sposób: Kręcąc wałem upewniłem się że oryginalna tarcza sprzęgłowa nie ma bicia i jej zabierak jest centryczny. Dotoczyłem wałek, dwu stopniowy, który z jednej strony wsunął się w zabierak tarczy, a z drugiej w otwór symeringa, wybebeszonej skrzyni dniepra.
Przez otwory montażowe skrzyni, na flanszy wyznaczyłem punkty mocowań. Wywierciłem i nagwintowałem.

Problemem całej operacji jest rozrusznik. W Bmce jest w takim miejscu, gdzie skrzynia dniepra ma dźwignię zmiany biegów.

Kopanie takiego sinika nie wchodzi w grę.

Rozrusznik został przeniesiony na górę.
Jest tam trochę miejsca i da się go zainstalować.
[/URL]

Ponieważ oryginalnie, styka się on z powieszchnią karteru i tylko wtedy dobrze zazębia wieniec . Więc na górze też tak musi być.

Trzeba podciąć karter silnika o grubość blachy czyli 8mm. Zeby uzyskać zlicowaną powieszchnię.
Dorobić pałąk z otworami m8 i przyspawać do flanszy, wpuszczając w wycięte miejsce karteru . I można przykręcać.
[/URL]
W skrzyni natomiast trzeba uciąć komin oryginalnego filtra powietrza, i jej lewy róg, inaczej rozrusznik nie wejdzie.

Dodatkowy otwór montażowy skrzyni zrobiłem na środku przy żeberku. tak żeby jak w rusku, było ich 4.
[/URL]

Wadą tej całej zabawy jest to, że rozrusznik jest bardzo blisko korka wlewu oleju. Żeby odkręcić Korek trzeba zdemontować tego pierwszego.
Ale jestem skłonny ponieść te wyrzeczenie. Śruby rozrusznika są łatwo dostępne, a silniczkiem kręci aż miło.
[/URL]
[/URL]


2. Zimna rama

Sprawa wygląda następująco. Ponieważ postanowiłem jej nie ciąć, ani spawać. Została zamontowana na ustrojstwie do prostowania ram samochodowych, mojego kumpla. Tam za pomocą siłowników hydraulicznych, rozgięta w przedniej czesci , po 25mm na stronę.
Bo silnik bemy jest szerszy od uralowskiego.
Rozginana była na zimno.
Nic nie pękło.
Po wykonaniu pomiarów. Założeniu i zdjęcia widelca i kół, upewniłem się że ślad będzie jeden.
Bez cięcia się jednak nie obyło. Silnik nie dość że szerszy, jest również wyższy. Więc wyleciała belka pomocnicza która idzie pod spodem.
(przykręcane jest do niej tylne mocowanie baku, które przeniosłem na belkę główną )
[/URL]
Żeby skompensować utratę wspornika, zrobiłem dwa wzmocnienia przykręcane po bokach. Do ramy i silnika. Które są demontowane w celu, wyjęcia-włożenia dźwigaciela. Wiążą one silnik i resztę, usztywniając całość (w RSach i GS silnik jest elementem nośnym całego moto) .
Od dołu przyspawałem 4 uchwyty. I tak jak w uralu silnik jest również przykręcony z dołu.
[/URL]
[/URL]
Prześwit 13 centów. Jak dla mnie ok.
Suwaki uginają się tyle co nic. Na asfalt, żwirowke i łąkę wystarczy. Na las mam XTeka.

Kwasowy pierd.

Wydechy wykonałem z nierdzewnych rur i kolanek hamburskich gat. 304 fi44.5 x1.5 same kominy fi60.3x2
W środku rura perforowana nierdzewna, owinięta matą do wyciszania tłumikow w krosówkach.
Łączone środkiem tak jak w uralu (ale na stałe) . W kominach, przed ich zagięciami na końcach. Wspawałaem w środek "Mercedesy"
Do których można przykręcić zaślepki lub zwężki. Żeby diagnosta nie wyciągał ręki, chrząkajac.
Lub jadący w koszu nie ogłuchł.
[/URL]


Wszystkie gazy przy tej średnicy rury będzie można skierować na jeden tłumik, zaślepiajac drugi. (w razie czego)

Z dziwnych nieprzemyślanyh rzeczy:

Wyszło że trzeba będzie podciąć bak od środka, bo nie mieści się na silniku.
Może i dobrze. Bo w środku syff. - To go podpiaskuje . Pod nim upcham cewkę dwustrzałową od pierdziela. I moduł zapłonowy.
Będę spawał migiem, i pompował argon.
Aaa... I przeniosę kranik paliwa na drugą stronę.
Nie chce żeby paliwo, w razie nieszczelności lało się na rozrusznik.

W przyszłych odcinkach:

Zapłon z pierdziela
Gaźniki z viagry
Sprzęgło niezgody
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 3988
Przeczytał: 13 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Nie 0:44, 26 Maj 2024    Temat postu:

Przed laty byłem oglądać Emkę, która stała w stodole, która to była łaskawa spłonąć. Silnik w prawdzie nie miał nadpalonych zaślepek, za to końce cylindrów leciuśko opadały ku dołowi. Prześwit na żwirówkę czy łąkę wystarczy, to się da zaorać. Jednak na asfalcie występują progi zwalniające, w tym wypadku do zera. W 1993r byłem na zlocie w Dąbrowie Górniczej. W owym czasie miałem zdecydowanie więcej polotu i fantazji wynikającej z wysokiej tolerancji na alkohol. I tam to udało mi się wygiąć belkę kardanu w nad wyraz gustowny precel. Tu jednak będzie zabezpieczenie w postaci sprzęgła.

Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
brzytwa
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 944
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piotrków Trybunalski

PostWysłany: Pon 11:12, 27 Maj 2024    Temat postu:

Prześwit 13 cm to słabo, bardzo słabo.
Ja w wyścigówce mam chyba 8 cm i myślę, że to trochę jednak za mało.
Intryguje mnie sposób wykonania połączenia silnika ze skrzynią.
Dawno, dawno temu w podobny sposób łączenie wykonał Czarny Z RM.
Chodzi o metodę centrowania skrzyni wg silnika.
Zawsze po kilkuset kilometrach niszczyło mu tarcze sprzęgła.
Problem rozwiązała ekipa warszawska, centrując temat w odmienny sposób.
No, ale w silnikach serii R jest to trochę prostsze.
Popatrzymy, co będzie dalej.
Przynajmniej jakieś prace się zaczęły.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 3988
Przeczytał: 13 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pon 12:42, 27 Maj 2024    Temat postu:

Przeplecie się koła z 19" na 21" i już będzie prześwit 15 cm Laughing
Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Tombo




Dołączył: 18 Maj 2024
Posty: 31
Przeczytał: 7 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Podlaskie

PostWysłany: Pon 23:17, 27 Maj 2024    Temat postu:

Cyrograf15 napisał:
Przed laty byłem oglądać Emkę, która stała w stodole, która to była łaskawa spłonąć. Silnik w prawdzie nie miał nadpalonych zaślepek, za to końce cylindrów leciuśko opadały ku dołowi. Prześwit na żwirówkę czy łąkę wystarczy, to się da zaorać. Jednak na asfalcie występują progi zwalniające, w tym wypadku do zera. W 1993r byłem na zlocie w Dąbrowie Górniczej. W owym czasie miałem zdecydowanie więcej polotu i fantazji wynikającej z wysokiej tolerancji na alkohol. I tam to udało mi się wygiąć belkę kardanu w nad wyraz gustowny precel. Tu jednak będzie zabezpieczenie w postaci sprzęgła.

Wojtek


Witaj.
Oj.oj.. Czułem że będzie coś w stylu: "żelaznej klamki, żelaznej ręki, dobre bo dobre i chirurga Very Happy

Odnośnie progów i prześwitu.
Ok zgodzę się 130 mm to nie tak wiele.

Ale weźmy na przykład prześwit znanych wszystkim samochodów.
Wiem że...- To nie motory
Bynajmniej jednak prześwit mają.
Np. Taki golf 6 135mm
Vw Passat b5 124mm
H. Accord 135mm
Nie zauważyłem żeby orały progi lub zawisały nieruchomo z buksującymi kołami.
Ponadto wysokość progu określa norma. Nie mogą być wyższe niż 100mm.
Ale to widocznie tylko w mojej okolicy.

Ural M62 irbit z najgłębszą misą olejową ma zaledwie 110mm prześwitu. A skąd wiem? Bo zmierzyłem.
Ale tu pewnie powiesz, że nikt nie kupuje takich mis, i w ogóle po co to?

Katowanie kacapa też wrażenia na mnie nie robi. Bo wiadomo że prędzej czy później coś się urwie lub ukręci .
Lub historie typu: Nie mogłem zarżnąć silnika - to spuściłem olej.

Kiedyś na trzeźwo chciałem skatować GSXRa 1100 olejaka. Ale to on skatował mnie.
Może pomyśl o czymś takim.

Najbardziej urzekła mnie jednak historia, spalonej w stodole emki, z opadniętymi z lekka cylindrami. Jestem pewien że, przy twoim bogatym doświadczeniu, gdybyś tylko mógł... , skosztować chociaż jednej kropli oleju z jej silnika.... Określiłbyś, jaka to marka oleju, oraz lepkość. Ponadto jestem pewien że podałbyś datę i godzinę wybuchu pożaru. Czas trwania oraz temperaturę, i jego oddziaływanie na plantacje brukwi, posadzonej na sąsiednim polu.
Właśnie będę wymieniał olej..Very Happy..A może???..Gdybyś??? ... Wszystko by się wyjaśniło.Very Happy..

To były tylko żarty. Mam nadzieję że masz dystans.Very Happy

W przyszłą sobotę. W godzinach wieczornych. Kolejny odcinek serialu płaszcza i szpady pod tytułem:

Gaźniki z Viagry - nie mylić z rozpałką do konarów
Oraz.
Zapłon z Pierdziela
Zapraszam do oglądania.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 3988
Przeczytał: 13 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pon 23:47, 27 Maj 2024    Temat postu:

Jak zasiądziesz na urządzeniu to się dowiesz że prześwit nie jest jak w Golfie a Bejcy na gwintach. Oleje to rozpoznaje po zapachu, nie smaku Cool W tym jak i przyszłym tygodniu nie będę obecny w czasie premier odcinków. Natomiast w niedzielę o ile sił mi starczy mogę być delikatnie bardziej zgryźliwy jak zwykle. Z góry uprzedzam co by i Tobie dystansu starczyło Very Happy

Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Tombo




Dołączył: 18 Maj 2024
Posty: 31
Przeczytał: 7 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Podlaskie

PostWysłany: Wto 7:12, 28 Maj 2024    Temat postu:

brzytwa napisał:
Prześwit 13 cm to słabo, bardzo słabo.
Ja w wyścigówce mam chyba 8 cm i myślę, że to trochę jednak za mało.
Intryguje mnie sposób wykonania połączenia silnika ze skrzynią.
Dawno, dawno temu w podobny sposób łączenie wykonał Czarny Z RM.
Chodzi o metodę centrowania skrzyni wg silnika.
Zawsze po kilkuset kilometrach niszczyło mu tarcze sprzęgła.
Problem rozwiązała ekipa warszawska, centrując temat w odmienny sposób.
No, ale w silnikach serii R jest to trochę prostsze.
Popatrzymy, co będzie dalej.
Przynajmniej jakieś prace się zaczęły.


Odnośnie intrygującego pytania.
Myślę że wiem o co Waszmości chodzi.
Osiowanie skrzyni na otworze od zabieraka nie jest super dokładne. Żeby mieć 100% pewność należałoby osiowac na, bazie wymiarowej z wału. Lub koła zamachowego.
Jest tam taki otwór w który wchodzi końcówka wysprzeglika i on byłby najlepszy.

Nie każę nikomu iść moją drogą, jedynie wskazuję kierunek jaki sam obrałem.
Nie mniej jednak myślę że zrobiłem to na tyle dokładnie iż będzie działało.

Jeśli okaże się że spier.... To napiszę że .... liłem. Nie mam z tym problemu.

Widzę że Waszmość sam sporo grzebie. To wie, że nawet jak coś dobrze działa, to przy takich przeróbkach , i tak powstaną "choroby wieku dziecięcego" które trzeba będzie usunąć.

Zapraszam na sobotni serial. Very Happy

Polecam się Pamięci Waszmości etc... etc.. etc...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
brzytwa
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 944
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piotrków Trybunalski

PostWysłany: Wto 10:28, 28 Maj 2024    Temat postu:

[quote="Tombo"]
brzytwa napisał:
nawet jak coś dobrze działa, to przy takich przeróbkach , i tak powstaną "choroby wieku dziecięcego" które trzeba będzie usunąć.

Wybrałeś najgorszą opcję do tego typu przeróbek - a mianowicie ramę na suwakach, i to jeszcze od Irbita, gdzie suwaki są trudniej dostępne.
Rama jest o wiele droższa od zwykłej ramy od Dniepra czy Urala i pozostaje zawsze problem przy demontażu silnika, bo trzeba często wypinać dyfer razem z suwakiem, bo inaczej nie wyjdzie.
Widziałeś zdjęcia motocykla Antka, on już w tamtym rozwiązaniu miał problem z prześwitem, musiał sporo kombinować, ale on ten silnik dostał za jakiś psi pieniądz, bo dwadzieścia lat temu nie było go stać na silnik od BMW R100, a chciał mieć w zaprzęgu więcej mocy.
Cyrograf ma rację, będziesz miał problemy z pokonywaniem pofałdowania nawierzchni drogi.
Co prawda jeździłem w takiej ramie na silniku VW, ale to NIE NADAJE SIĘ DO PRĘDKOŚCI POWYŻEJ 100km/h.
Już nie chodzi nawet o hamulce, ale już powyżej stówki zaczyna zarzucać tyłem, zresztą podskakuje on na każdej małej nawet nierówności i nie tłumi drgań, można łatwo pożegnać się ze zdrowiem albo życiem.
Ja się rozpędziłem do 125km/h raptem dwa razy w życiu na takim wynalazku.
Twój czas i pieniądze, robisz, co chcesz.
Popatrzymy, co będzie dalej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Tombo




Dołączył: 18 Maj 2024
Posty: 31
Przeczytał: 7 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Podlaskie

PostWysłany: Wto 17:06, 28 Maj 2024    Temat postu:

[quote="brzytwa"]
Tombo napisał:
brzytwa napisał:
nawet jak coś dobrze działa, to przy takich przeróbkach , i tak powstaną "choroby wieku dziecięcego" które trzeba będzie usunąć.

Wybrałeś najgorszą opcję do tego typu przeróbek - a mianowicie ramę na suwakach, i to jeszcze od Irbita, gdzie suwaki są trudniej dostępne.
Rama jest o wiele droższa od zwykłej ramy od Dniepra czy Urala i pozostaje zawsze problem przy demontażu silnika, bo trzeba często wypinać dyfer razem z suwakiem, bo inaczej nie wyjdzie.
Widziałeś zdjęcia motocykla Antka, on już w tamtym rozwiązaniu miał problem z prześwitem, musiał sporo kombinować, ale on ten silnik dostał za jakiś psi pieniądz, bo dwadzieścia lat temu nie było go stać na silnik od BMW R100, a chciał mieć w zaprzęgu więcej mocy.
Cyrograf ma rację, będziesz miał problemy z pokonywaniem pofałdowania nawierzchni drogi.
Co prawda jeździłem w takiej ramie na silniku VW, ale to NIE NADAJE SIĘ DO PRĘDKOŚCI POWYŻEJ 100km/h.
Już nie chodzi nawet o hamulce, ale już powyżej stówki zaczyna zarzucać tyłem, zresztą podskakuje on na każdej małej nawet nierówności i nie tłumi drgań, można łatwo pożegnać się ze zdrowiem albo życiem.
Ja się rozpędziłem do 125km/h raptem dwa razy w życiu na takim wynalazku.
Twój czas i pieniądze, robisz, co chcesz.
Popatrzymy, co będzie dalej.


Wszystko się zgadza.
Zapomniałeś jednak o jednej rzeczy.
Rama irbita, mimo swych niedoskonałości z resorowaniem i tłumieniem, była najładniejsza wśród wszystkich powstałych.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Rullo




Dołączył: 28 Gru 2023
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 20:20, 28 Maj 2024    Temat postu:

Zaraz, to ma jechać więcej niż 100kmh na suwakach bez amortyzacji hydraulicznej?

Jak ja bym chciał mieć dwa życia i tyle czasu do zmitrężenia Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 3988
Przeczytał: 13 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Wto 23:02, 28 Maj 2024    Temat postu:

W suwakach są twarde sprężyny dwustronnego działania. To lepiej działa jak sztywne zawieszenie czy kiepska hydraulika taka jak w Dnieprach.

Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
Strona 2 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin