Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wałek rozrządu K-750 - fazy rozrządu
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 17:49, 07 Lut 2010    Temat postu: Wałek rozrządu K-750 - fazy rozrządu

Z ciekawości postanowiłem sprawdzić fazy rozrządu wałka w składanym silniku dolnozaworowym pochodzącym z Dniepra 12. Sprawdzany wałek nabyłem na giełdzie w zeszłym roku za 150 zł.
Wykonałem prosty kątomierz, i prosty statyw do czujnika.
Przy okazji sprawdziłem GMP na lewym i prawym tłoku, rozbierzność w GMP między tłokami wyniosła poniżej 0,03 mm.

[link widoczny dla zalogowanych]

Pomiar faz rozrządu dokonałem na grzybkach zaworowych, i z wykasowanym do zera luzem między popychaczem a trzonkiem zaworowym.
Otrzymane fazy rozrządu pokrywają się z dokładnością 2, 3 stopni między zaworem wydechowym lewym i prawym, jak i lewym ssącym i prawym ssącym i wyglądają tak:

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]

i niestety nie chcą przypominać książkowych wykresów dla tego silnika:

[link widoczny dla zalogowanych]

zbliżone są bardziej do konstrukcji górnozaworowej jak poniżej:

[link widoczny dla zalogowanych]

Nie wiem co o tym myśleć, wg literatury, fazy rozrządów silników dolnozworowych nie trwały nawet pełnego obrotu o 360 stopni.
Może trafiłem wałek "sportowy" Very Happy , albo dupa ze mnie a nie laborant precyzyjnego pomiaru.... Crying or Very sad


Ostatnio zmieniony przez gobert dnia Pią 21:58, 25 Mar 2011, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
granat




Dołączył: 26 Wrz 2009
Posty: 694
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 19:33, 07 Lut 2010    Temat postu:

wybieram punkt drugi,choc raczej o 1 bym zapomniał, różnice zrzuciłbym na karb radzieckiej dokładnosci wykonania, lub bzdurnego wydruku..reasumujac, proponuje nie wnikac tylko jezdzic:)

Ostatnio zmieniony przez granat dnia Nie 19:34, 07 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 6:52, 10 Lut 2010    Temat postu:

Prince, Ty może wiesz, czy może być tak, że trafiłem wałek od starego Urala?
Nigdy nie miałem do czynienia z tą marką, jeśli wymiary gometryczne są identyczne, to....
Fazy rozrządu Urala są bardzo zbliżone.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
brzytwa
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 935
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piotrków Trybunalski

PostWysłany: Śro 7:04, 10 Lut 2010    Temat postu:

Fajnie, że chciało ci się to mierzyć. Przeglądałem swoje materiały, ale nic podobnego dla KMZ nie znajduję. Sprawdzę jeszcze w instrukcjach od Urala.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 7:31, 10 Lut 2010    Temat postu:

Ziemek, powiem Ci, że temat stał się dla mnie niezmiernie intrygujący.
Z chęcią sprawdziłbym inne wałki, w zasadzie można by je pomierzyć na tokarni, zmierzyć ile stopni trwa faza otwarcia - zamknięcia, czy trwa mniej niż 360 stopni jak podaje literatura.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gemini-ah




Dołączył: 17 Lis 2009
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Poznań-Swarzędz

PostWysłany: Śro 14:42, 10 Lut 2010    Temat postu:

Jeśli wolno to odejdę troszkę od tematu. Od pewnego czasu nurtuje mnie pytanie - co zmieniono w silniku K-750,
żeby zwiększyć moc i stopień sprężania w stosunku do starszego silnika M-72?
Tłoki, cylindry, głowice, wały korbowe i wałki rozrządu niby zamienne (tak jest napisane w różnych ofertach sprzedaży).
Jak to jest naprawdę?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Śro 16:00, 10 Lut 2010    Temat postu:

Na Twoim miejscu ten wałek wysłanym do zbadania wysłał do śwątka. Z wykresów to nawet nie próbowałem nic wyczytać. Możliwości jest kilka ale az tak to nie będę gdybał.
gemini-ah- Stopień sprężania to chyba. Dodatkowym pierścionkiem olejowym raczej tego nie zrobili Wink Chyba coś z fazami, odmą plus gaźniki. Ponoć tym sposobem poprawili niemiecki wynik. A jak było naprawdę? Wink

Właściwie wsjo jest zamienne. Ale tak naprawdę to jest trochę różnic. Tylko to nudziarstwo. To tam potrzeba przetoczyć, tu i ówdzie podfrezowac, gdzieś dorobić redukcje. Drobiazgi.

No i taka ciekawostka : [link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez Prince dnia Śro 17:54, 10 Lut 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
blady606




Dołączył: 02 Maj 2009
Posty: 294
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 19:09, 10 Lut 2010    Temat postu:

Prince napisał:

No i taka ciekawostka : [link widoczny dla zalogowanych]


No tak , to jak mogę , to Co to takiego Question
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Śro 19:30, 10 Lut 2010    Temat postu:

Chiny Wink
Ale czy ta przednia zębatka to z rozrusznika czy kasuje luzy czy napędza licznik to już nie mam pojęcia ^^


Ostatnio zmieniony przez Prince dnia Śro 19:32, 10 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
w_brat
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 235
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 19:47, 10 Lut 2010    Temat postu:

Miałem się nie wtrącać ale dla dobra nauki. Mam taką cichą nadzieję, że cykniesz fotki, wykonasz takie kolorowe wykresiki i zawiesi się to na stronie coby na kolejnym forum tego nie drążyć. Kąty z rys 13. zwane są fazami rozrządu tzn. faza rozrządu jest to kąt w 0OWK zawarty między ramieniem wykorbienia w położeniu odpowiadającym początkowi otwierania (zamykania) zaworu a ramieniem wykorbienia w zwrotnym położeniu tłoka. Po tym wyjaśnieniu pomiar powinien się zgodzić. Choć nie wiadomo jak to definiują Rosjanie. Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
brzytwa
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 935
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piotrków Trybunalski

PostWysłany: Śro 21:40, 10 Lut 2010    Temat postu:

Prince napisał:
Na Twoim miejscu ten wałek wysłanym do zbadania wysłał do śwątka.

A Świątek w czynie społecznym wyłoży, co i jak.
Moja propozycja jest taka: mam króciutki skrypt do obliczania kąta pochylenia wykorbienia wału w stosunku do odległości tłoka od GMP; zresztą Mysia chyba też go ma. Dodatkowo mam jeszcze chyba parę innych wykresów faz rozrządu - do M-72 i do MW-650. Spróbuję zdobyć jeszcze do Urala i podesłać. Coś może uda się stworzyć, jakies małe kompendium na temat wałków.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 6:32, 11 Lut 2010    Temat postu:

Myślałem, że z rys. 13 wynika, że np.: otwarcie zaworu wydechowego trwa mniej niż 360 stopni obrotu wału korbowego, u mnie przekracza 360 stopni znacznie.
Ratunku, bo już zgłupiałem.

Bazą pomiarów jest kąt, wyrażony w stopniach, obrotu wału korbowego?
Tak, czy nie?
Tłok jest w GMP, sunąc i będąc w DMP wał wykonuje obrót o 180 stopni, sunąc znowu do GMP i będąc w GMP wał wykonał obrót o 360 stopni.
Tak? Chyba tak.
Przykładam czujnik zegarowy do zaworu ssącego i widzę, że wskazówka poruszyła się 95stopni przed GMP. Obracam wałem, i wskazówka staje 135 stopni po DMP. Czyli patrząc na mój wykres wiem, że zawór był otwarty przez 95+180+135=410 stopni obrotu wału korbowego.
Patrząc na wykres z rys. 13 widzę, że czas otwarcia wynosi 76+180+92=348 stopni.
Gdzie popełniam błąd w rozumowaniu, lub w sposobie pomiaru?
Mam różnicę 410-348= 62 stopni, błąd gruby nie wchodzi w rachubę, mogłem się pomylić max +-5 stopni na początku i na końcu otwarcia co daje max +-10 stopni, ze względu na bardzo powolne zamykanie i otwieranie zaworu w początkowej i końcowej fazie ruchu.


Ostatnio zmieniony przez gobert dnia Czw 6:54, 11 Lut 2010, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
brzytwa
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 935
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piotrków Trybunalski

PostWysłany: Czw 7:05, 11 Lut 2010    Temat postu:

Spróbujmy tak, jak proponuje w_brat. Podaj wielkości w mm odległości tłoka do GMP a ja ci przeliczę na kąt.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 7:06, 11 Lut 2010    Temat postu:

Już rozszyfrowałem "0OWK" - stopnie obrotu wału korbowego Very Happy
Zgadza się?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
w_brat
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 235
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 7:11, 11 Lut 2010    Temat postu:

Brawo wygrywasz. Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin