Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Cewka dwustrzałowa- stosowanie
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Pon 7:04, 18 Maj 2009    Temat postu: Cewka dwustrzałowa- stosowanie

Do napisania tego posta, natchnęły mnie dwu tygodniowe poszukiwania cewki dwu strzałowej od malca. Jak wiadomo jest to najczęściej stosowany element od lat we wszystkich dwu cylindrowych ruskach. Nie ma tak uniwersalnego elementu łączącego wszystkie dolne i górne silniki. Ku niemiłemu mojemu zaskoczeniu przedsiębiorstwo zelmot produkujące miedzy innymi to wybawienie nas od palców rozdzielaczy , kopułek, urządzenie właśnie chyli sie ku upadkowi a zapasy magazynowe już sie raczej skończyły. Zatem czas pomyśleć o tym by nie liczyć na to ze cewke ową dostane zawsze jeśli nie w sklepie to na najbliższym szrocie i zadbać o to by jej nie zniszczyć.
Do rzeczy. Elektryka nie jest moją mocna stroną.
Jakie parametry ma kabel oporowy( rezystor czy cóś) . Nie tyle chodzi mi o dane a raczej o to jaka ma być długość i grubość kabla podłączonego do rzeczonej cewki.
Aa. No i mam altka wiec instalacja 12V
Powrót do góry
Zobacz profil autora
w_brat
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 235
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 7:57, 18 Maj 2009    Temat postu:

Z instrukcji od Pf 126. Zwykły kabel powinien mieć długość kilku km aby osiągnąć taki opór. Nierealne trzeba zakupić niestety oryginalny.

Cewki dwubiegunowe stosowane w pierwszym okresie produkcji miały rezystancję uzwojenia pierwotnego około 3 ohmów (ZELMOT typ 4240.0.000.1) i nie wymagały stosowanego w późniejszych wersjach przewodu oporowego. Kolejne cewki dwubiegunowe (ZELMOT 4240.0.000.2 i 4240.0.000.3 oraz BIAZET 101) wymagały już stosowania przewodu oporowego o rezystancji około 1,7 ohma.

Przewody oporowe były też instalowane w różniących się wykonaniach. Najprostsze rozwiązanie to włączenie szeregowo do zasilania układu zapłonowego (przewód biegnący w tylnej wiązce za silnikiem z okolicy lewego wlotu powietrza do cewki zapłonowej). Wadą był spadek napięcia w przewodzie oporowym podczas uruchamiania silnika. Sposobem na to były przewody oporowe (z diodami - montowane od 1990r) które w chwili rozruchu poprzez bocznik zasilały układ zapłonowy z pominięciem opornika. Zaletą był łatwiejszy rozruch ale nadal pozostała wada w postaci ograniczenia prądu płynącego przez cewkę na wolnych obrotach (szczególnie odczuwalna przy słabym akumulatorze na niższych obrotach) a także w najwyższym zakresie prędkości obrotowych (mały kąt zwarcia)

ZELMOT typ 4240.0.000.1 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 3,07-3,33ohma, rezystancji uzwojenia wtórnego 9775-13800ohmów (przeznaczona do układów zapłonowych bezrozdzielaczowych bez przewodu oporowego)

ZELMOT typ 4240.0.000.2 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 1,44-1,60ohma, rezystancji uzwojenia wtórnego 9775-13800ohmów (przeznaczona do układów zapłonowych bezrozdzielaczowych z zamontowanym przewodem oporowym o wartości 1,7ohma)

ZELMOT typ 4240.0.000.3 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 1,52ohma, rezystancji uzwojenia wtórnego 6750-8250ohmów (przeznaczona do układów zapłonowych bezrozdzielaczowych z zamontowanym przewodem oporowym o wartości 1,7ohma)

BIAZET typ 101 o rezystancji uzwojenia pierwotnego 1,47-1,57ohma, rezystancji uzwojenia wtórnego 7000 -12000ohmów (przeznaczona do układów zapłonowych z bezrozdzielaczowych z zamontowanym przewodem oporowym o wartości 1,7ohma)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 19:15, 18 Maj 2009    Temat postu:

A jaki masz zapłon Prince?
Klasyczny - stykowy z kondensatorem?
Czy może stykowy z jakimś modułem zapłonowym?
Jeśli ten pierwszy to nie masz wyjścia albo cewka 3 omowa, albo niższej oporności i przewód oporowy w szereg, inaczej styki wypali.
Jeśli masz moduł to warto spytać producenta, do jakiej cewki jest przystosowany, często są to cewki już niskooporowe.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
blady606




Dołączył: 02 Maj 2009
Posty: 294
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 19:21, 18 Maj 2009    Temat postu:

Witam.

Jakiś czas temu też miałem dylematy odnośnie zapłonu , cewek itp.

Po zakupie kompletnego zapłonu wraz z cewką u tego Pana link ponizej .

[link widoczny dla zalogowanych]

Nie mam już żadnych dylematów i problemów .

Pozdrawiam
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Wto 6:54, 19 Maj 2009    Temat postu:

Dziex.
Układ klasyczny. Nad modułem sie zastanawiam- przyznam ze w kaczce nie za bardzo jest gdzie drania zamaskować. Zapłon z mapką od parametiego jest jak najbardziej brany pod uwagę. Lubie te zapłony- głównie za to ze niwelują mało precyzyjne krzywki na wałku nierządu. Ale tu poświeciłem trochę czasu na wybieranie wałka i teraz aż mi głupio po tym wszystkim wsadzać taki zapłon. Cóz- szukam wiec oryginalnego kabla oporowego (w_brat - na cewce nie daje się odczytaj jej typu ale widać resztę żółtej naklejki o konieczności stosowania rezystora). Jeśli ktoś ma instalacje 6 i właśnie taką cewkę, to chętnie owy kabelek nabędę drogą kupna Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
w_brat
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 235
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 7:11, 19 Maj 2009    Temat postu:

Jak nie wiadomo co to za cewka to pozostaje pomiar rezystancji omomierzem. Przybliżone wartości dla różnych cewek podane podane. Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Wto 8:27, 19 Maj 2009    Temat postu:

Mam schemat budowy takiego tranzystorowego wzmacniacza iskry.
Jeśli ktoś sie czuje na siłach żeby jak blondynce krok po kroku tłumaczyć jak go zbudować to chętnie zajmę sie budową z odpowiednią dokumentacją zdjęciowa. Może być fajnie i zupełnie nic z tego nie wyjść czyli wpisalibyśmy sie w ruska technikę . Są chętni do udzielania wykładów i nabijania sie z porażek? Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 8:29, 19 Maj 2009    Temat postu:

Mogę się podjąć zrobienia płytki drukowanej, dwie mi nawet wyszły Very Happy
Ewentualnie wlutowania tych pchełek w płytkę.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
torengo




Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Zawady

PostWysłany: Wto 8:30, 19 Maj 2009    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

No i żeby nie wyważać otwartych drzwi :

[link widoczny dla zalogowanych]

Naprawdę działa nie psuje się.polecam


Ostatnio zmieniony przez torengo dnia Wto 8:33, 19 Maj 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Błażej




Dołączył: 19 Maj 2009
Posty: 267
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 17:06, 19 Maj 2009    Temat postu:

Witam.
Wydaje mi się, że niekoniecznie trzeba szukać nowych gratów. Wiadomo, że z nowymi przyjemniej, ale w drugie oporowym zbytnio nie ma się co psuć, więc wycieczka na szrot może dać efekty.
A cewki dzielą się jeszcze na olejowe, czyli wszystkie te w metalowych obudowach i suche, czyli wszystkie te czarne, z wystającym rdzeniem. Podwójne cewki, tylko niskoomowe były jeszcze stosowane w fiatach cc, sc. Zresztą z fiata cc 700 można zaadoptować cały zapłon z cewką, modułem i czujnikiem. Tyle tylko, że układ ten ma progowe przełączanie kąta wyprzedzenia zapłonu (są dwa stopnie wyprzedzenia, a nie krzywa).
Przewód oporowy można zastąpić też odpowiednim rezystorem, czyli o właściwej oporności i mocy. Bez trudu do kupienia w sklepach z elektroniką. O, na przykład taki (ten aukrat ma wartość o.68 oma, więc potrzebne będą dwa połączone w szereg, są też o większych mocach jakby co):
ht*tp:*//w*w*w.tme.eu/rezystor-drutowy-z-radiatorem-25w-0r68-5/arts/pl/a07/ax10wr_0r1.html

Usuńcie sobie gwiazdki z adresu, bo na razie inaczej nie wstawię Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Pon 12:47, 25 Maj 2009    Temat postu:

Błażej - no włąsnie na szrotach już też z tym cieżko Wink
Zatem na razie została opcja oporników czy jaki ich tam.. Wink Nabyłem drogą kupna dwa cza je wlutować szeregowo? zrobię fotki. nabyłem je dwa tygodnie temu ale miałem nadzieje ze jednak kabel sie/ktoś znajdzie.
Kolejne dwie sprawy. Jak juz jesteśmy przy prądach -jedyny akumulator jaki mi wejdzie w ramę ma 7Ah małooooo- nie?
I numer dwa.
Co do schematu " wzmacniacza iskry" >
[link widoczny dla zalogowanych]
Schemat dzięki Storm'owi 007 łod ostatnich mochikaninów Wink
Dalszy ciąg zawracania gitary. Poprzedni post się zdezaktualizował bo okazało sie że regler odmówił współpracy i stad problemy. Jako ze był to ostatni radziecki elektronik chętnie zmienię na maluchowski RNA-1 [link widoczny dla zalogowanych] . Ma dwa połączenia 15(zasilanie) i 67(wzbudzenie). Jak je podłączyć do ruskiego altka?


Ostatnio zmieniony przez Prince dnia Śro 11:25, 27 Maj 2009, w całości zmieniany 8 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Błażej




Dołączył: 19 Maj 2009
Posty: 267
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 17:19, 26 Maj 2009    Temat postu:

Nie mów, że problem na szrotach. Choć ja ostatnio na inne jeżdżę, to może nie jestem na bieżąco Very Happy
Rezystory maja swoją moc i wartość. Dlatego też zamiast zdjęć, możesz po prostu podać ich parametry.
Na schemat podłączenia regulatora zerknę w wolnej chwili. Musze tylko jakieś schematy oryginalnej instalacji znaleźć. Jak masz, to będzie spore ułatwienie. Bo w tej chwili nie pamiętam, czy ruskie alternatory mają szczotki izolowane, czy jedna jest na masie. Od tego zależy, od czego regulator będzie pasować.
Schemat modułu zapłonowego prosty jak budowa cepa. Najwięcej czasu stracisz na zrobienie płytki drukowanej. A żeby nie rysować, wiercić, trawić, to lepiej kup sobie płytkę uniwersalną, o np. taką:
ht*tp://ww*w.swistak.pl/a3511399,-Plytka-uniwersalna-160x100mm-raster-2-54-.html
i na niej sobie polutuj. Będzie działać nie gorzej, a nie trzeba płytki robić.
A schematów prostych modułów jest multum w sieci. Chwila szukania, choćby na elektrodzie i wielu innych forach.
Pamiętaj, żeby tranzystor załączający cewkę dać na jakimś radiatorze lub przykręcić do metalowej obudowy, raczej będzie się trochę grzał.

gwiazdki jak poprzednio do wykasowania Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Śro 11:06, 27 Maj 2009    Temat postu:

Błażej- w Kraku na szrotach już maluchy sie nie pojawiają. Poszły do hut dwa lata temu. Wiem bo darłem z nich prądnice i właśnie cewki. Może gdzieś poza miastem by coś znalazł.
Schemat do instalacji dzięki Darkowi :
[link widoczny dla zalogowanych]
Ktoś możne podpowiedzieć co to za przekaźnik i gdzie go szukać?
No i czy schemat jest oki bo poprzednio " sinusoidę" na alternatorze miałem nie podłączoną.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
cyborg




Dołączył: 26 Maj 2009
Posty: 292
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Brodnica

PostWysłany: Czw 6:55, 28 Maj 2009    Temat postu:

Schemat wyglada ok, przekaznik to jest najzwyklejszy przekaznik stosowany w samochodach np do swiatel, dostaniesz w sklepie za pare zl (ja ostatnio kupilem po 12 zl, opisane byly ze sa od Skody Favorit od swiatel), a przekaznik jest po to zeby dzialala kontrolka ladowania bo przy tym typie regulatora inaczej sie nie da jej podlaczyc
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Czw 18:04, 28 Maj 2009    Temat postu:

No i pipcia z bułką. Podpiąłem. Chyba dobrze. Tzn według schematów. Tzn. chyba tak Rolling Eyes . I kontrolka w ogóle sie nie zapala. Ale nic to . Ładnie sie pali jak sie przełączy pod zacisk masy pod 30. Tylko nie gaśnie ;] Nawet całkiem ładne pozycyjne by z tego zrobił.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin