Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Smarowniczki M-72

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Tematy ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Spiker




Dołączył: 20 Gru 2010
Posty: 279
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Czw 11:27, 29 Lis 2012    Temat postu: Smarowniczki M-72

To że w emkach są smarowniczki M6x0,75 z łbem kulistym to wiadomo (rysunki z 1949-go, katalogi części do 1959-go włącznie).
Ale zauważyłem, że w większości rzeczywistych egzemplarzy są smarowniczki z łbem stożkowym i to nie koniecznie świeżo założone. Czy aby nie wprowadzono w pewnym momencie nowego typu smarowniczek? Czy to tylko późniejsza inwencja właścicieli?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
agrupa




Dołączył: 03 Maj 2009
Posty: 733
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 13:29, 29 Lis 2012    Temat postu:

Była zmiana smarowniczek. Z moich obserwacji wynika że 55/56r. Ale ciężko będzie to jednoznacznie stwierdzić ponieważ np. Moja rama imz 56r w okolicach główki ma kalamitki okrągłe (starszego typu) a rolgaz miał stożkową, w kołach również miałem stożkowe. Oczywiście te elementy mogły być wymieniane.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Spiker




Dołączył: 20 Gru 2010
Posty: 279
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Pią 7:37, 30 Lis 2012    Temat postu:

agrupa napisał:
Była zmiana smarowniczek. Z moich obserwacji wynika że 55/56r.

No to zabiłeś mi gwoździa! Rolling Eyes Właśnie zamawiam więc dla pewności wezmę obydwa rodzaje.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Spiker




Dołączył: 20 Gru 2010
Posty: 279
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Wto 11:37, 18 Gru 2012    Temat postu:

Czy aby po zmianie z łbów kulistych na stożkowe nie zmieniono także skoku gwintu z 0,75 na typowy 1 ???
Tak mi wychodzi z analizy posiadanych części np. rolgazu i suwaków. A jak jest w waszych emkach?

Dziwna sprawa bo jak już wspomniałem katalog części do 1959-go włącznie wymienia tylko łby kuliste i skok 0,75.

A jak było w następnych modelach (K-750, Ural)?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 3933
Przeczytał: 18 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Wto 17:35, 18 Gru 2012    Temat postu:

Zawsze pierwsze co robiłem to te kuliste wywalałem w krzaki. Jak ktoś używa smarowniczek to nie wytrzyma babrania z kulistymi. Można kupić stożkowe z drobnym gwintem.
Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
agrupa




Dołączył: 03 Maj 2009
Posty: 733
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 22:38, 18 Gru 2012    Temat postu:

Dokładnie Spiker po tym można też oszacować wiek części, kulistej nie wkręcisz w stożkowe i na odwrót

Cyrograf15 ranisz moje serce...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Spiker




Dołączył: 20 Gru 2010
Posty: 279
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Pią 19:31, 21 Gru 2012    Temat postu:

Spiker napisał:
Czy aby po zmianie z łbów kulistych na stożkowe nie zmieniono także skoku gwintu z 0,75 na typowy 1 ???
Tak mi wychodzi z analizy posiadanych części np. rolgazu i suwaków. A jak jest w waszych emkach?

Okazało się, że w ramie jest drobny gwint, i w suwakach jednak też - 3 zwoje grubego a głębiej drobny, czyli ktoś wkręcał na siłę typowe M6.
Nadal mam zagwozdkę ze smarowniczką w rolgazie - bo tam jest ewidentnie gruby gwint i brak śladów przeróbek. Element jest ze znalu i był jakby chromowany (??) Nie wygląda jak coś dołożonego dużo później tylko raczej z kompletu. Wasze opinie? Może ... WZM?

W moim 100% oryginalnym, nigdy nie remontowanym Iżu z 1963-go roku wszystkie smarowniczki są kuliste, z drobnym gwintem i na klucz 8. Więc taki sowiecki standard obowiązywał jeszcze w latach 60-tych co najmniej.

Zdobycie smarowniczek w jakimkolwiek wykonaniu nie jest większym problemem. Oczywiście nie ma ich w każdym sklepie motoryzacyjnym. Tak więc moje pytania są skierowane tylko i wyłącznie w kierunku "jak było w oryginale" a nie "co można zastosować".


Ostatnio zmieniony przez Spiker dnia Pią 19:32, 21 Gru 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
agrupa




Dołączył: 03 Maj 2009
Posty: 733
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob 11:09, 22 Gru 2012    Temat postu:

Hej.

To dobrze Ci wróży ten dobry gwint - jesteś bliżej Smile
A masz na suwaku taki ładny symbol KMZ? Taki nadlew?

Kiedyś próbowałem rozkmininiać eMkę przez analogię z Iżewskiem ale nie do końca się to zgadza i uważam że nie można brać tego za wyznacznik.

Miałem dwa mocno oryginalne nadwozia z IMZ - 56 i 59.
W 56 - wszystkie kalamitki były jeszcze okrągłe a 59 już zdecydowanie stożkowe.
Odkrywając zjawisko zacząłem szukać i przeglądać fotki które mam z prawdziwkami (głównie IMZ-ty) widać że ta zmiana następowała gdzieś w okolicach 57r - pierwsza którą widziałem z stożkowymi to właśnie 57r. Nie wiem czy tak samo było w KMZ ale ładny prawdziwek z KMZ 59r ma już stożki wszędzie Smile

Wersje wojskowe emek które posiadam w zbiorach mają malowane na zielono całe kierownice (klamki, motyl, obejmy kiery, przyśpieszacz i rolgaz) później widziałem prawie zawsze rolgazy i przyśpieszacze pokryte tym czymś świecącym.
Sam miałem to odtwarzać ale chromowcy mnie pogonili, jest jeszcze metalizacja ale odpuściłem to bo wydało mi się mało trwałe. (Gdzieś teraz czytałem że jest jakaś USAjska metoda chromowania w spraju czy jakoś tak)

Tu jest ładny KMZ możesz podejrzeć interesujące Cię detale.
http://www.kolyaska.fora.pl/tematy-ogolne,5/m-72-prawdziwki-jaki-sie-uchowaly,587.html
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Tematy ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin