Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Twardość krzywek wałka rozrządu Dniepr

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
brzytwa
Administrator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 935
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piotrków Trybunalski

PostWysłany: Czw 6:41, 23 Kwi 2009    Temat postu: Twardość krzywek wałka rozrządu Dniepr

Mam kilka wałków rozrządu do Dniepra, a właśnie jestem w trakcie składania silnika z nowym systemem smarowania. Tak dla próby przejechałem po krzywkach pilnikiem i okazuje się, że są dość miękkie. Dla porównania zrobiłem to samo ze starym wałkiem od Urala i wynik jest ten sam. Jak widać okazuje się, że chyba i stare i nowe części są słabej jakości.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 7:06, 23 Kwi 2009    Temat postu:

Popatrz na powierzchnię krzywek, jak znajdziesz takie ślady jakby po delikatnym ukłuciu igłą to prawdopodobnie były sprawdzane pod względem twardości w fabrycy. Na krzywkach, które mam do dolniaka widać to wyraźnie. Jeśli tego nie ma to najwyraźniej nie przejmowali się kontrolą jakości, lub zrobili to jakimś bezinwazyjnym twardościomierzem (w co wątpię).
Wydaje mi się że w starej dokumentacji emki podawali wysoką twardość powyżej 60 HRC, w późniejszej literaturze znlazłem już niższe wartości, muszę, poszukać. Myślę, że parametry krzywek Dniepra powinny być podobne.
Może warto regenerować wałek: [link widoczny dla zalogowanych]
Regeneracja 260 zł, przykładowo nowy do dolniaka 130-160 zł.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Czw 11:22, 23 Kwi 2009    Temat postu:

Krzywki w dolniakach były nawęglane. I rzeczywiście twarde. Później chyba zmienili technologie - gdybam-na azotowane i rzeczywiście mieksiejsze.
Może przez ryzyko uzyskania zbyt kruchej powierzchni gdzie lepiej żeby krzywka sie "wygniotła" niz ukruszyła. Tak zgaduje tylko. Procesów utwardzania już wtedy było do wyboru. Na dniach zadzwonię do speca i popytam co poleci. Ale niedawno sie kapnąłem ze warto temat rozpoznać dla wału. Do niedawna robiłem wały w Poznaniu gdzie gość mówił ze nawęglają czopy w środowisku gazowym a ostatni walarz zapewnił mnie ze Hartowanie to najlepszy proces jaki można zastosować na czop korbowodowy współpracujący z rolkami. Wtedy mnie tknęło i obiecałem sobie dowiedzieć sie coś więcej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
w_brat
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 235
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 16:31, 23 Kwi 2009    Temat postu:

Robiłem u Świątka "wałek sportowy" do urala cena nie była zabójcza jak teraz. Byłem zadowolony. Choć usportowienie polegało na zmniejszeniu koła podstaw a nie zarysu krzywek. Działało chyba lepiej, albo takie miałem wrażenie. Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 17:00, 23 Kwi 2009    Temat postu:

Wg.: dokumentacji do emki twardość krzywek wynosi 58-62 HRC, głębokość nawęglania 0,8-1,3 mm.
Inna rosyjskojęzyczna literatura podaje wartość 44-49 HRC,
Wg. książki o tłokowych silnikach spalinowych A. Wajanda 54-64 HRC i wygląda na to, są najpierw nawęglane a potem hartowane i odpuszczane.
Przed tym procesem cały wałek jest miedziowany a następnie powierzchnie krzywek i czopów są obrabiane mechanicznie.
Tyle z teorii, nikt z nas raczej wałka sam nie wystruga, pozostaje jedynie dostęp do kogoś kto mógłby sprawdzić wałek pod względem twardości.[/list]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Czw 17:28, 23 Kwi 2009    Temat postu:

gobert napisał:
Wg.: dokumentacji do emki twardość krzywek wynosi 58-62 HRC, głębokość nawęglania 0,8-1,3 mm.
Inna rosyjskojęzyczna literatura podaje wartość 44-49 HRC,
Wg. książki o tłokowych silnikach spalinowych A. Wajanda 54-64 HRC i wygląda na to, są najpierw nawęglane a potem hartowane i odpuszczane.
Przed tym procesem cały wałek jest miedziowany a następnie powierzchnie krzywek i czopów są obrabiane mechanicznie.
Tyle z teorii, nikt z nas raczej wałka sam nie wystruga, pozostaje jedynie dostęp do kogoś kto mógłby sprawdzić wałek pod względem twardości.[/list]

Mogę sprawdzić ale co to da.
Co do technologii to według mnie wygląda to tak ze wałek jest ulepszany cieplnie następnie miedziowany. Z krzywek zbiera sie miedz i kładzie paste. Do pieca i pasta oddaje czy jakoś wiąże węgiel nadając twardość i dalej pozostaje już ostateczna obróbka do pożądanych wymiarów.


Ostatnio zmieniony przez Prince dnia Czw 17:29, 23 Kwi 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
w_brat
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 235
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Czw 18:59, 23 Kwi 2009    Temat postu:

Pieruna chłopy co wy procesy technologiczne dorabiacie do ruskiego sprzętu. Sięgnąłem po biblie z czasów szkoły Silniki Spalinowe Maciej Bernhardt
Wały rozrządu są odkuwkami lub odlewami.
Wały kute wykonuje się
a) ze stali do nawęglania. Powierzchnie krzywek nawęgla się na głębokość 0,6-0,8 mm i hartuje do twardości 58-62 HRC
b) ze stali węglowej z krzywkami hartowanymi indukcyjnie na głębokość co najmniej 0,8 mm do twardości około 52 HRC
Wały odlewane z żeliwa sferoidalnego. W wałach tych powierzchnie krzywek hartuję się indukcyjnie na głębokość 2-7 mm do twardości minimum 40 HRC.
Ze względu na rozmiary wałka i zaszłości historyczne wygląda mi na to, że stary wałek był odkuwany ze stali stopowej np. 14HG i następnie nawęglani i hartowany. Nowe hartuje się wyłącznie indukcyjnie ze względu na szybkość i małą upierdliwość procesu. Jedno jest pewne twardość 40-62 HRC.
Może wałki które ma brzytwa nie skorzystały z jednej z przyjemności nawęglania bądź hartowania. I to by było na tyle. Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 19:15, 23 Kwi 2009    Temat postu:

To zdjęcie po ukłuciu (diamentem?)
[link widoczny dla zalogowanych]
Brzytwa jak możesz to porównaj jeszcze te dnieprowe wałki z używanym od dolniaka, będzie jakiś punkt odniesienia przy wstępnej ocenie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
herrflik2




Dołączył: 23 Kwi 2009
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ostrów

PostWysłany: Pią 6:26, 24 Kwi 2009    Temat postu:

ciekawe jak jest na moim wałku rozrządu nie zwróciłem uwagi na to jak zakładałem szkoda.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
moto-bandit




Dołączył: 18 Sty 2012
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 16:32, 19 Sty 2012    Temat postu:

Nie bardzo mogę znaleźć odpowiedni temat, więc zapytam tutaj.
Wiecie może jaka jest wysokość krzywki w K-650 w nowym wałku?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin