Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Siodło pasażera M-72 - różnice
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Spiker




Dołączył: 20 Gru 2010
Posty: 282
Przeczytał: 24 tematy

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Pon 13:30, 04 Mar 2013    Temat postu: Siodło pasażera M-72 - różnice

Dokonałem porównania dwóch podstaw siodeł pasażera M-72 (nowy typ na pojedynczą sprężynę) i zauważyłem kilka zaskakujących (przynajmniej dla mnie) różnic. Poniżej fotki porównawcze.








Ta ciemno niebieska podstawa siodła pochodzi od mojego motocykla, ta druga pordzewiała jest dokupione oddzielnie. W tej pierwszej jest tuleja gumowo-stalowa (silentblock) i brak otworu na smarowniczkę! Co ciekawe to samo rozwiązanie jest w uchwycie przedniego siodła w ramie. Wewnętrzne średnice tulei w które wciśnięte są silentblocki to ok. 20,5 mm podczas, gdy bardziej typowe tuleje pod łożyskowanie ślizgowe mają tylko 18 mm. Widać, że w jednym z siodeł oś jest przesunięta bardziej do przodu niż w drugim.

Moje pytania brzmią:
1) Czy były M-72 z fabrycznym łożyskowaniem osi siodeł na silentblockach? Jeśli tak to w jakich latach i w których fabrykach?
2) Jaka jest średnica tulei mocowania siodła w K-750 i późniejszych motocyklach z elastycznym (gumowym) resorowaniem siodeł?
3) Kiedy i gdzie stosowano tylne uchwyty sprężyn siodeł z "haczykami"?


Ostatnio zmieniony przez Spiker dnia Pon 13:34, 04 Mar 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
klocek




Dołączył: 01 Kwi 2010
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 17:46, 04 Mar 2013    Temat postu:

W mojej M-72 z 1960 roku mam tuleje gumowo-stalowe w obydwóch siodłach. Sprawdzę czy mam haczyki w tylnym siodle , bo nie jestem pewien.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
śmigiel




Dołączył: 17 Cze 2009
Posty: 631
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kielce

PostWysłany: Pon 18:33, 04 Mar 2013    Temat postu:

Pod koniec produkcji emki zastosowano silentblocki przy obu siodłach,
ale nie wiem, czy w obu fabrykach.
Podstawa tylnego siodła z haczykami to też koniec produkcji.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
klocek




Dołączył: 01 Kwi 2010
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 21:17, 04 Mar 2013    Temat postu:

M-72 1956 - tulejki + smarowniczki
M-72 1960 - tuleje gumowo-stalowe,
w dwóch emkach mam haczyki w tylnym siodle. Emki z IMZ-tu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
agrupa




Dołączył: 03 Maj 2009
Posty: 733
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pon 22:22, 04 Mar 2013    Temat postu:

Jak klocek pisze, siodło z haczykami tylko IMZ.
W IMZ siodło do końca na za zawiasie gwintowanym, tuleje met-gum spotkałem tylko w KMZ.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
tadzioh




Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 737
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Budy Stryjewskie okolice Łasku

PostWysłany: Pon 23:16, 04 Mar 2013    Temat postu:

a ja mam z haczykami i tuleją gumową
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Spiker




Dołączył: 20 Gru 2010
Posty: 282
Przeczytał: 24 tematy

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Wto 8:20, 05 Mar 2013    Temat postu:

klocek napisał:
W mojej M-72 z 1960 roku mam tuleje gumowo-stalowe w obydwóch siodłach. [...]
M-72 1956 - tulejki + smarowniczki
M-72 1960 - tuleje gumowo-stalowe,
w dwóch emkach mam haczyki w tylnym siodle. Emki z IMZ-tu.


Sprawa nieco wyjaśnia, ale nadal coś mi tu nie gra.

Wyjaśnia się:
- W papierach mojej M-72 jest właśnie rok 1960-ty, w obydwu siodłach silentblocki. To by się zgadzało z danymi Klocka. Czyli moja rama może być nie przerabiana jak dotychczas przypuszczałem!
- Brak haczyków najwyraźniej wiąże się z wprowadzeniem silenblocków (które pewnie wystarczająco wytłumiają drgania a tym samym hałasowanie nieobciążonego siodła).

Wątpliwości:
- Agrupa pisze, że IMZ stosował do końca łożyskowanie ślizgowe osi siodeł. I tu jest konflikt z tym co podaje Klocek, że ma silentblocki w motocyklu z IMZ. Więc jak?
- Skoro rok produkcji to 1960-ty to dlaczego według analizy tabeli numerów ram (z Oppozit) moja rama o nr 36041 to KMZ z lat 1956-1957 (lub IMZ z lat 1952-1953)?


Ostatnio zmieniony przez Spiker dnia Wto 8:22, 05 Mar 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
agrupa




Dołączył: 03 Maj 2009
Posty: 733
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Wto 9:35, 05 Mar 2013    Temat postu:

Pokaż tadzioh - cały czas zaskakuje mnie ten sprzęt Smile
Znalazłem jedno zdjęcie imz 60r i tak jak by faktycznie nie było kalamitek :/
motocykl prawdziwek ale zdjęcia nie jestem wstanie powiększyć tak żeby zobaczyć to na 100%.

Ja miałem oryginalną 59r IMZ i siodło było na "gwincie" - na 100% w 59r występowały jeszcze siodła z haczykami (tył) - jest jeszcze super prawdziwek z IMZ 59 i tam taki sam system występuje.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
śmigiel




Dołączył: 17 Cze 2009
Posty: 631
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kielce

PostWysłany: Wto 12:00, 05 Mar 2013    Temat postu:

Czy nr na ramie jest oryginalny na 100 %
Rama mogła być wymieniona w zamierzchłych czasach na nowszą.
Dla ciekawostki dodam, że pojazdy, które przechodziły remont kapitalny w WZM
dostawały nowy rok produkcji odpowiadający remontowi - taką wersję słyszałem.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
grzeh750




Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 1508
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łask-Kolumna

PostWysłany: Wto 12:31, 05 Mar 2013    Temat postu:

Ja słyszałem jeszcze inną wersję, że motocykle które szły do ,, cywila" otrzymywały w papierach datę wyjścia z wojska, jako rok produkcji. Czy to prawda nie wiem, ale w ówczesnej Polsce nie takie rzeczy się działy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Stara ema




Dołączył: 26 Sie 2012
Posty: 117
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Poznań

PostWysłany: Wto 13:56, 05 Mar 2013    Temat postu:

grzeh750 napisał:
Ja słyszałem jeszcze inną wersję, że motocykle które szły do ,, cywila" otrzymywały w papierach datę wyjścia z wojska, jako rok produkcji. Czy to prawda nie wiem, ale w ówczesnej Polsce nie takie rzeczy się działy.


Też to słyszałem, ba nawet robię teraz emkę która była w LWP i rok produkcji ma 1963. Ma dużo ciekawych fantów w sobie jak np. cały dyfer produkcji WZM czy golenie zawieszenia też WZM.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Wto 18:39, 05 Mar 2013    Temat postu:

Więcej powiem. Kaski (k-750W) dostawały też dowód M-72. I oczywiście z datą wyjścia w woja. Czy to była reguła? - nie wiem. W ciągu kilku lat pieszczenia sie z ruszczyzną poznałem kilka takich przypadków.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
klocek




Dołączył: 01 Kwi 2010
Posty: 46
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 19:23, 05 Mar 2013    Temat postu:

Spiker napisał:
klocek napisał:
W mojej M-72 z 1960 roku mam tuleje gumowo-stalowe w obydwóch siodłach. [...]
M-72 1956 - tulejki + smarowniczki
M-72 1960 - tuleje gumowo-stalowe,
w dwóch emkach mam haczyki w tylnym siodle. Emki z IMZ-tu.


Sprawa nieco wyjaśnia, ale nadal coś mi tu nie gra.

Wyjaśnia się:
- W papierach mojej M-72 jest właśnie rok 1960-ty, w obydwu siodłach silentblocki. To by się zgadzało z danymi Klocka. Czyli moja rama może być nie przerabiana jak dotychczas przypuszczałem!
- Brak haczyków najwyraźniej wiąże się z wprowadzeniem silenblocków (które pewnie wystarczająco wytłumiają drgania a tym samym hałasowanie nieobciążonego siodła).

Wątpliwości:
- Agrupa pisze, że IMZ stosował do końca łożyskowanie ślizgowe osi siodeł. I tu jest konflikt z tym co podaje Klocek, że ma silentblocki w motocyklu z IMZ. Więc jak?
- Skoro rok produkcji to 1960-ty to dlaczego według analizy tabeli numerów ram (z Oppozit) moja rama o nr 36041 to KMZ z lat 1956-1957 (lub IMZ z lat 1952-1953)?

Moja ema z 60 roku ma numer ramy i silnika zgodny z tabliczką. Jest z jednego kawałka w ciemnoniebieskim kolorze. Siodła jak pisałem wcześniej: silentblocki + haczyli w tylnym siodle
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Steegen




Dołączył: 17 Mar 2010
Posty: 488
Przeczytał: 12 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Stegna/Mikoszewo

PostWysłany: Wto 20:17, 05 Mar 2013    Temat postu:

Moja M72 irbit 60r sinenblock przód i tył plus haczyki
M 72 IMZ 50r przód tulejaz kalamitką tył nie oryginał tak samo plus haczyki.oryginalne siedzenie dwu sprężynowe jeszcze nie skompletowane tuleja plus kalamitka.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
śmigiel




Dołączył: 17 Cze 2009
Posty: 631
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kielce

PostWysłany: Wto 20:59, 05 Mar 2013    Temat postu:

Tuleja czyli jak rozumiem nie gwintowana, tylko ślizgowa, jak w najstarszych emkach ?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin