Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Hamulec tarczowy w motocyklu Dniepr

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ogr sypinski




Dołączył: 17 Sty 2011
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 0:50, 24 Maj 2012    Temat postu: Hamulec tarczowy w motocyklu Dniepr

Hamulec tarczowy przedniego koła, po raz pierwszy zastosowano w 2003 roku w motocyklu URAL Patrol i Turist. Poprzednie wersje tego motocykla miały hamulec bębnowy o identycznym działaniu jak w motocyklach Dniepr.

Po ostatnim zlocie zimowym w Niewierszynie, natchniony przez BRZYTWĘ do zamontowania hamulców hydraulicznych w moim wieprzu, wpadłem na pomysł budowy hamulca tarczowego przedniego koła.
Głównym powodem poprawy układu hamulcowego mojego zaprzęgu była kwestia bezpieczeństwa. A rosyjska konstrukcja nie zdaje egzaminu w pojeździe z silnikiem bmw R100.

Pierwszym etapem budowy takiego układu był zakup koła, oczywiście 19 calowe. Wybór padł na przednie koło bmw, szprychowane z lat 70-tych. Z racji że mam łatwy dostęp do części BMW z kupnem nie było problemu (koszt 300zł).






Koło rozebrałem i wyczyściłem. Aby pasowało to ruskiego zaprzęgu należało wymienić łożyska. Średnica ośki bmw to 17mm a Dniepra 20mm. I tu wystąpił pierwszy problem, średnica zewnętrzna łożyska koła bmw to 40mm, nie do kupienia jest łożysko o tych wymiarach: 40x20, więc trzeba było roztoczyć piastę koła do średnicy 42mm. Sad

Łożyska jakie zastosowałem to SKF 16004 cena: 30 zł/szt. Uszczelnienie : A 20X42X10 77A 5 zł sztuka. Do ustawienia koła użyłem oryginalnych tulei dystansowych piasty Dniepra. Koszt przetoczenia piasty to 30 zł u znajomego tokarza. Jak pisałem wcześniej koło wyczyściłem, wycentrowałem i pomalowałem. Tarcza hamulcowa pozostała oryginalna bmw.


Kolejnym etapem był zakup zacisku hamulcowego. Kierowałem się głównie średnicą tłoczków i tym że zacisk musi być pływający (mało miejsca od strony szprych). Wybrałem zacisk BREMBO z BMW F650GS cena na alledrogo bardzo przystępna 35 zł i tyle samo za nowe klocki hamulcowe.




Manetkę hamulca ze zbiorniczkiem zaadoptowałem z motocykla bmw ale r80 z roku 1986, średnica tłoka 13mm.



Najtrudniejszym etapem było wyrzeźbienie uchwytu, użyłem blachy o grubości 5mm. Kształt uzyskałem przy pomocy szlifierki Laughing . Najważniejszą rzeczą przy budowie elementu mocującego zacisk jest osadzenie go na tulei. Dzięki temu ma on możliwość wykonywania ruchu kątowego podczas pracy zawieszenia. Laughing





</center><br>

Budowa drążka reakcyjnego nie jest problemem.<br>

Efekt jest oszałamiający. Przy lekkim naciśnięciu klamki motocykl hamuje a przy mocniejszym hamulec blokuje koło. Oczywiście do pełni szczęścia potrzebna jest współpraca z hamulcem tylnym i hamulcem wózka bocznego, co wynika z gabarytów zaprzęgu.







Koszt całej zabawy to:
- koło z tarczą: 300zł,
- łożyska i uszczelniacze+robocizna: 100zł,
- zacisk i nowe klocki: 80zł,
- manetka bmw: 150zł (można zastosować coś tańszego),
- przewód hamulcowy w stalowym oplocie: 100zł.
<br>Satysfakcja że działa: bezcenna.Very Happy
Pozdrawiam
ogr sypinski


Ostatnio zmieniony przez ogr sypinski dnia Czw 12:20, 24 Maj 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
cyborg




Dołączył: 26 Maj 2009
Posty: 292
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Brodnica

PostWysłany: Czw 21:56, 24 Maj 2012    Temat postu:

Pytanie tylko czy kolo wytrzyma? Widac na oko ze szprychy sa ciensze, w zaprzegu uzywanym w terenie moga strzelic i bedzie po zabawie..
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ogr sypinski




Dołączył: 17 Sty 2011
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 6:39, 25 Maj 2012    Temat postu:

Myślę że da rade, identyczne koło było montowane w bmw R80ST czyli cywilną wersją GS'a. A szprychy w GS'ie takie same cienkie.

Wiadomo dniepr z wózkiem dużo cięższy, pojeździmy zobaczymy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Harcerz




Dołączył: 07 Lis 2010
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wrocław

PostWysłany: Nie 14:55, 17 Cze 2012    Temat postu: Re: Hamulec tarczowy w motocyklu Dniepr

ogr sypinski napisał:

Koszt całej zabawy to:
- koło z tarczą: 300zł,
- łożyska i uszczelniacze+robocizna: 100zł,
- zacisk i nowe klocki: 80zł,
- manetka bmw: 150zł (można zastosować coś tańszego),
- przewód hamulcowy w stalowym oplocie: 100zł.
<br>Satysfakcja że działa: bezcenna.Very Happy
Pozdrawiam
ogr sypinski

Może mógłbyś zwiedzieć się u swoich ziomków od części, czy mają gdzieś jeszcze tylne koło na bęben do bmw r80, r100:;?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ogr sypinski




Dołączył: 17 Sty 2011
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 5:13, 29 Cze 2012    Temat postu:

Tylne kolo BMW r80/100 jakie szprychowane czy alu? z bebnem hamulcowym czy na tarcze (RS, RT)?
szprychowanego nie posiadam ale jak chcesz moge poszukac na ebay.
pozdro
jacek[/list]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Easy-Rider




Dołączył: 28 Cze 2011
Posty: 118
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 20:09, 24 Sie 2012    Temat postu:

Dobra robota i dobry tekst,dzieki

j
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ogr sypinski




Dołączył: 17 Sty 2011
Posty: 38
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 10:45, 25 Sie 2012    Temat postu:

Spoko, dzisiaj idzie w ciężki teren wiec zobaczymy czy szprychy nie popękają Smile.

Pozdro.
Jacek


Ostatnio zmieniony przez ogr sypinski dnia Sob 10:46, 25 Sie 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zorg




Dołączył: 25 Wrz 2010
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Zielona Góra

PostWysłany: Pią 11:29, 28 Wrz 2012    Temat postu:

Ja w temacie. Ostatnio oglądałem filmik
http://www.youtube.com/watch?v=0o2R6hU430k&feature=related
W 3:48 sekundzie jest pokazane ciekawe połączenie falbany z tarczą za pośrednictwem dotoczonej tulei z kołnierzem. Właśnie takie coś mnie interesuje. Wiadomo kołnierz na zewnętrznej dopasowujemy to tarczy ale mnie interesuję bardziej łączenie tulei z piastą.
Robił ktoś coś takiego?? Jakieś sugestie, rady? (z filmiku nie mogę wywnioskować)


Ostatnio zmieniony przez zorg dnia Pią 12:00, 28 Wrz 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
klapek




Dołączył: 07 Cze 2009
Posty: 2898
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kwidzyn

PostWysłany: Pią 11:41, 28 Wrz 2012    Temat postu:

error 404
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zorg




Dołączył: 25 Wrz 2010
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Zielona Góra

PostWysłany: Pią 12:00, 28 Wrz 2012    Temat postu:

klapek napisał:
error 404


Już poprawiłem.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin