Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Fabryczne kolory emki
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Tematy ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Spiker




Dołączył: 20 Gru 2010
Posty: 279
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Pią 11:45, 28 Sty 2011    Temat postu: Fabryczne kolory emki

Temat prawdopodobnie wielokrotnie wałkowany (ale jak widzę, jeszcze nie na tym forum) i pewnie do końca nie rozstrzygnięty. Ale może spróbujmy podyskutować o możliwych opcjach wykończenia (lakier, pokrycia galwaniczne) motocykla M-72 z różnych roczników. Mam nadzieję, że w końcu powstanie z tego wyczerpujący artykuł.

Wszelkie opisy modelu M-72 podają, że sprzedaż na rynek cywilny została dopuszczona dopiero od pewnego roku. Co do konkretnej daty są rozbieżności (wierząc artykułowi z Kolyaski nastąpio to w roku 1954). Zakładam więc, że dopiero po 1954-tym mogły pojawić się emki w szerszej palecie kolorów i elementami chromowanymi. A może i wcześniejsze wersje (sprzed 1954) nie wojskowe, a np. milicyjne miały nieco inne malowanie niż typowy półmatowy zgniłozielony z pewnymi elementami cynkowanymi/kadmowanymi (pasywacja żółta / biała?)?

A jak malowano w Polskiej armii? Na początku eksploatacji pewnie był zachowany kolor fabryczny, ale co później? Czy taki matowy ciemno zielony jak stosowany jeszcze dzisiaj? A co jeśli chodzi o milicję?

Jeśli chodzi o kolorystykę cywilną, to opierając się na domniemanych "prawdziwkach" można domniemywać, że były następujące zestawienia:
- kawa z mlekiem oraz czerwone szparunki?
- czerwony/bordowy z białymi/srebrnymi szparunkami?
- czarny z białymi szparunkami???
Znając inne modele motocykli z byłego ZSRR z lat 50/60 spodziewam się także całej palety kolorów niebieskopodobnych (tzw. "majtkowy", jasnoniebieski), a nawet seledynowy. Mógłby ktoś potwierdzić/skorygować moje dywagacje???

Czym różniły się wersje "niewojskowe" od "wojskowych" jeśli chodzi o pokrycia galwaniczne? (chrom na kierownicy, ramce reflektora?)

Czy i które elementy były malowane standardowo na czarno bez względu na wersję i kolor motocykla? (lampy? regulator?)

Miło widziane są zdjęcia obrazujące zachowane fabryczne malowania (nawet pojedynczych blach). Świetnie by było także znać konkretne numery RAL.


Ostatnio zmieniony przez Spiker dnia Pią 11:47, 28 Sty 2011, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Pią 16:00, 28 Sty 2011    Temat postu:

Garść fotek z netu
Moje przepadły.










Łatwo nie będzie bo przecież większość zdjęć historycznych jest czarno biała.
Widać jednak, ze regułą były czarne lampy. Zwykle chromowane obręcze lamp. Nigdy nie były chromowane obręcze kół idt
Trzymam kciuki zeby temat sie rozwijał.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Łukasz




Dołączył: 30 Kwi 2009
Posty: 89
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: BIAŁYSTOK

PostWysłany: Wto 15:03, 01 Lut 2011    Temat postu:

Taka wariacja:



Taka wariacja:



Taka wariacja:



Ostatnio zmieniony przez Łukasz dnia Wto 15:05, 01 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
tadzioh




Dołączył: 28 Lip 2011
Posty: 737
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Budy Stryjewskie okolice Łasku

PostWysłany: Nie 11:25, 20 Lis 2011    Temat postu:

Na razie jeden z kolorów: granatowo-fioletowy
RAL 5004
COLOR MAP 481H5
Powrót do góry
Zobacz profil autora
granat




Dołączył: 26 Wrz 2009
Posty: 694
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 20:23, 07 Kwi 2012    Temat postu:

Wez pod uwagę że w każdej armii malowali maszyny na taki kolor jaki był akurat w magazynie, przykład, podczas renowacji dodga z IIWW na blachę było nałożonych kilka zielonych kolorów i żaden nie pasował do fabrycznego:]
Powrót do góry
Zobacz profil autora
wild




Dołączył: 21 Kwi 2009
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Pon 15:51, 22 Paź 2012    Temat postu:

podbijamy

do koloru do wyboru:


zbiór emek, które zamieściłam na obrazku powyżej pochodzą w większości z rosyjskich portalów typu "anonse". niektóre są eksponatami muzealnymi.

Gośka


Ostatnio zmieniony przez wild dnia Pon 15:58, 22 Paź 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Spiker




Dołączył: 20 Gru 2010
Posty: 279
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Wto 6:07, 23 Paź 2012    Temat postu:

wild napisał:
zbiór emek, które zamieściłam na obrazku powyżej pochodzą w większości z rosyjskich portalów typu "anonse". niektóre są eksponatami muzealnymi.


Co nie znaczy, że wszystkie są oryginalnymi malowaniami. Opierając się tylko na anonsach mógłbym zaprezentować tu np. Junaki we wszystkich kolorach tęczy. No i przydały by się większe zdjęcia jeśli można. Bo oprócz koloru ważne też które elementy i jak malowano / pokrywano glawanicznie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
wild




Dołączył: 21 Kwi 2009
Posty: 187
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk

PostWysłany: Wto 18:14, 23 Paź 2012    Temat postu:

Spiker - jak myślisz, do powyższego zestawienia ściągałam wszystko jak popadnie, czy to co wygląda jak z jednego kawałka? Wink

nie wiem ki diabeł mi zmniejszył na rozdzielczości:
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

Gośka


Ostatnio zmieniony przez wild dnia Wto 18:35, 23 Paź 2012, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
grzeh750




Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 1508
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łask-Kolumna

PostWysłany: Śro 6:30, 24 Paź 2012    Temat postu:

wild napisał:


[link widoczny dla zalogowanych]


E, tutaj to chyba ktoś pojechał po całości, ja tam ani znawcą, ani ortodoksem nie jestem, ale nawet dla laika widać że to emka z wczesnej produkcji Laughing a komu się wtedy chciało by bawić w jakieś chromy ( zbiornik , felgi) no chyba że to egzemplarz specjalny dla Wissarionowicza Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Prince




Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 3491
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków <-> Warszawa

PostWysłany: Śro 7:00, 24 Paź 2012    Temat postu:

grzeh750 napisał:
wild napisał:


[link widoczny dla zalogowanych]


E, tutaj to chyba ktoś pojechał po całości, ja tam ani znawcą, ani ortodoksem nie jestem, ale nawet dla laika widać że to emka z wczesnej produkcji Laughing a komu się wtedy chciało by bawić w jakieś chromy ( zbiornik , felgi) no chyba że to egzemplarz specjalny dla Wissarionowicza Very Happy


GMZ .

Powrót do góry
Zobacz profil autora
Spiker




Dołączył: 20 Gru 2010
Posty: 279
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Śro 7:17, 24 Paź 2012    Temat postu:

wild napisał:
Spiker - jak myślisz, do powyższego zestawienia ściągałam wszystko jak popadnie, czy to co wygląda jak z jednego kawałka? Wink


A nie? Wink

Poprawne określenie oryginalności lakieru powinno się opierać najlepiej na organoleptycznym badaniu obiektu, co najmniej na serii szczegółowych zdjęć charakterystycznych detali. Pewną przesłanką zwiększającą prawdopodobieństwo jest pozostałość kalkomanii na zbiorniku (w modelach i rocznikach, gdzie występowała) i niekiedy też szparunków. Można też próbować wykluczyć oryginalność lakieru - wprawne oko na zdjęciach detali wychwyci ślady powtórnego malowania (zamalowane śruby, itp.).

Przestrzegałbym też przez "muzealnymi renowacjami" , bo mają one często niewiele wspólnego z oryginalnością.

Podsumowując: nie wyciągajmy pochopnych wniosków.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
grzeh750




Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 1508
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łask-Kolumna

PostWysłany: Śro 7:52, 24 Paź 2012    Temat postu:

No dobra, Princu , przekonałeś mnie, ale to nie obala teorii że w GMZ robili egzemplarze dla jakiś ichnich elit, na stronce z linku poniżej jest sporo wiadomości o emkach, a i dwa zdjęcia w ładnych kolorach, emki i kaśki
[link widoczny dla zalogowanych]
Jest am też tabelka gdzie, w jakich latach i jaki model produkowano.


Ostatnio zmieniony przez grzeh750 dnia Śro 7:54, 24 Paź 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
agrupa




Dołączył: 03 Maj 2009
Posty: 733
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Śro 8:22, 24 Paź 2012    Temat postu:

Spiker napisał:

Podsumowując: nie wyciągajmy pochopnych wniosków.


Zgadzam się z przedmówcą.
W zestawieniu przeglądając pobieżnie wychwyciłem kilka bubli.
w imz nigdy nie szparowali nic poza bakiem, jeden malowany łącznie z gaźnikami Smile zielona wojenna nowym połysku jakoś mi się nie widzi.

Pozdr
mk
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Spiker




Dołączył: 20 Gru 2010
Posty: 279
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Śro 9:25, 24 Paź 2012    Temat postu:

Oczywiście przy analizie typowych malowań seryjnych nie powinniśmy uwzględniać pojedynczych egzemplarzy wystawowych czy prototypów. Do dzisiaj myli okładka "brązowej książeczki" o Junaku czy popularne w sieci zdjęcie Iża 49 z malowaniem a'la DKW. Myślę, że podobnie jest z tym GMZ.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
klapek




Dołączył: 07 Cze 2009
Posty: 2898
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kwidzyn

PostWysłany: Śro 9:33, 24 Paź 2012    Temat postu:

Gosia,
każde ze zdjęć ma grubą, mocowaną po skosie dolną półkę. Jesteś pewna że te zawiechy są od eMy..?
Wg mnie i nie tylko, te zawieszenia są od K-750. Zerknij na różnicę. Na stronie [link widoczny dla zalogowanych] również są rysunki z zawieszeniem, takim jekie jest poniżej. Oczywiście nie mam na myśli błotników.
[link widoczny dla zalogowanych]


Ostatnio zmieniony przez klapek dnia Śro 10:45, 24 Paź 2012, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Tematy ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin