Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Ustawienie wału napędowego - napęd na koło kosza

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
gobert
Moderator



Dołączył: 15 Kwi 2009
Posty: 848
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 20:04, 01 Kwi 2010    Temat postu: Ustawienie wału napędowego - napęd na koło kosza

Otrzymałem zapytanie zgodnie z tematem więc zamieszczam z grubsza to co kiedyś napisałem na RM w sprawie wału napędowego kosza.

"Ponieważ do tej pory miałem do czynienia tylko z tzw.: "grubym" wałem napędowym oprę opis tematu na jego konstrukcji, chociaż wzasadzie będzie to analogiczne również dla wału "cienkiego".

Kto demontował dyferencjał z motocykla, wie, że wał napędowy z jednej strony nasunięty jest na wałek wielowpustowy będący integralną częścią przegubu kardana znajdującego się w dyferencjale, zaś z drugiej umocowany jest również poprzez przegub kardana do reduktora kosza. W "grubym" wale nie ma możliwości odłączenia go od reduktora kosza bez demontażu klinu lub samego krzyżaka, w tym miejscu wał pozostaje zatem tak jak go fabryka stworzyła. Montując ponownie dygerencjał, klniemy próbując z jednej strony wcelować w wałek wychodzący ze skrzyni, a z drugiej w wał napędowy kosza, kiedy się wreszcie udaje, mówimy "No! Udało się! Jest git!", wszystko się obraca, motor jeździ, klasa.
Czy jednak na pewno wszystko jest dobrze?
Jeśli mamy szczęście to tak, można nawet policzyć jaki procent szczęścia mamy.
Jak to policzyć?
Bardzo prosto, policzmy w ilu różnych położeniach może się znaleźć wałek wielowpustowy w zględem wału napędowego, będzie to dokładnie odwrotność tej liczby....
A więc nie za dobrze, chyba, że ktoś ma akurat szczęście...
Producent zapewnił kompensację liniową wału, ale głowienie nad ustawieniem wału pozostawił nam, użytkownikom

Poniżej zamieszczam pomoc, która trochę rozjaśni sprawę, żeby się nie zrazić nie wgłębiajcie się przytoczone funkcje trygonometryczne, istotna jest jednak zamieszczony wykres:

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

Jak wynika z powyższej lektury, przegub kardana nie jest w stanie zapewnić równomiernej prędkości obrotowej wału napędzanego, a im większy kąt złamania tym sinusoida stosunku prędkości kątowych ma bardziej stromy przebieg. Nierównomierna prędkość kątowa wywołuje przyśpieszenia i opóźnienia w czasie cyklu obrotu wału, i większy promień wału tym większe powstają niepożądane siły w układzie. Jest to zjawisko niekorzystne, które można jednak złagodzić stosując złożenie dwóch przegubów, jak opisano to w artykule i pokazano na rysunku nr 134.
W naszym przypadku układ wygląda nieco odmiennie, ale idea ułożenia względem siebie przegubów jest identyczna:

[link widoczny dla zalogowanych]

Podsumowując: w skrajnym przypadku nieprawidłowego montażu, gdy ramiona przegubów na końcach wału napędowego nie będą leżeć w jednej płaszczyźnie, dojdzie do podwojenia nierównomierności prędkości kątowej."


Dzisiaj z pewnej perspektywy mogę powiedzieć, że dokładność wykonania głównie wału niweczy powyższą teorię, mimo wszystko starajmy się dążyć do ideału.... Typowe wady to niecentrycznie wspawana do wału tuleja na wałek wielowypustowy i jej obrócenie uniemożliwiające książkowe ustawienie widełek.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin