| Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
| Autor |
Wiadomość |
Borgia1986
Dołączył: 18 Lut 2025 Posty: 37 Przeczytał: 80 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Dębica
|
Wysłany: Wto 15:15, 26 Sie 2025 Temat postu: Podłączenie oobrotomierza zapłon SOVEK Dniepr MT12 |
|
|
Witam,
proszę o poradę jak podłączyć obrotomierz elektroniczny przy zapłonieelektronicznym SOVEC model 1135.3734. do Dniepr MT12.
Generalnie obrotomierz był podłączony przy zapłonie mechanicznym zgodnie ze schematem poniżej, czyli sygnał do zacisku (-) przy cewce butelkowej i działał bez zastrzeżeń.
Obecnie wymieniłem zapłon na elektroniczny i nie wiem gdzie podłączyć przewód sygnałowy do obrotomierza.
link do schematu z podłączeniem obrotomierza do cewki butelkowej:
[link widoczny dla zalogowanych]
Zapłon SOVEK:
[link widoczny dla zalogowanych]
Z góry dziękuję za pomoc. |
|
| Powrót do góry |
|
 |
Cyrograf15
Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 4144 Przeczytał: 17 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 23:10, 26 Sie 2025 Temat postu: |
|
|
W Soweku przewód zasilający moduł + jest wprost zwarty z jednym z przewodów zasilających cewkę. Jak podasz + na moduł i podepniesz żarówkę/kontrolkę do niego i masy to się zaświeci. Znaczy pozostały przewód zasilający cewkę jest sterującym. I tam podpinasz obrotomierz (zielony przewód). Niestety tu jest cewka dwubiegunowa i dostaje impuls 2 X częściej od zwykłej z palcem i kopułką, obrotomierz ten będzie pokazywał 2 X większe obroty. To tak teoretycznie, teraz nic innego nie pozostaje jak sprawdzić to empirycznie
Wojtek |
|
| Powrót do góry |
|
 |
Borgia1986
Dołączył: 18 Lut 2025 Posty: 37 Przeczytał: 80 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Dębica
|
Wysłany: Śro 12:36, 27 Sie 2025 Temat postu: |
|
|
Witam,
Panie Wojciechu sprawdziłem zapłon multimetrem i akumulatorem.
Minus z aku podłączony do masy (obudowy zapłonu sovek).
1.Dioda sovek swieci się podaję + z aku na czerwony przewód bez koncówki
a. pomiedzy obudową zapłonu (masa) a czerwonym bez koncóki jest napięcie 6 V
b. pomiedzy obudową zapłonu (masa) a czerwonym z końcówką jest napięcie 6 V
c. pomiedzy czarnym przewodem z końcówką a czerwonym z końcówką jest napięcie 6 V
d. pomiedzy czarnym przewodem z końcówką a czerwonym bez końcówki jest napięcie 6 V
2.Dioda sovek nie swieci się podaję + z aku na czerwony przewód bez koncówki
a. pomiedzy obudową zapłonu (masa) a czerwonym bez koncóki jest napięcie 6 V
b. pomiedzy obudową zapłonu (masa) a czerwonym z końcówką jest napięcie 6 V
c. pomiedzy czarnym przewodem z końcówką a czerwonym z końcówką jest napięcie 6 V
d. pomiedzy czarnym przewodem z końcówką a czerwonym bez końcówki jest napięcie 6 V
[link widoczny dla zalogowanych]
Myslalem żeby tak połączyć ale niedziała.
[link widoczny dla zalogowanych]
Na chwilę obecną nie mam innych pomysłów. |
|
| Powrót do góry |
|
 |
Cyrograf15
Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 4144 Przeczytał: 17 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Śro 22:23, 27 Sie 2025 Temat postu: |
|
|
Czerwone przewody są zwarte. Sterujący musi być czarny, a sterujący obrotomierzem jest zielony. I ja nie mam innego pomysłu. Problem może być w diametralnie różnych opornościach cewek. Masz + czy - na masie motocykla? I co było na masie jak działało?
Wojtek |
|
| Powrót do góry |
|
 |
Borgia1986
Dołączył: 18 Lut 2025 Posty: 37 Przeczytał: 80 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Dębica
|
Wysłany: Czw 5:23, 28 Sie 2025 Temat postu: |
|
|
Dzień dobry,
zarówno przy oryginalnym zapłonie z cewka butelkową jak i z obecnym zapłonem SOVEK, na masie motocykla mam (-).
A czy przy zapłonie SOVEK można zastosować cewkę butelkową? |
|
| Powrót do góry |
|
 |
Cyrograf15
Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 4144 Przeczytał: 17 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 7:53, 28 Sie 2025 Temat postu: |
|
|
Przy zastosowaniu do przerywacza cewki od elektronika istnieje możliwość że przerywacz zostaje w położeniu zamkniętym i wtedy pali cewkę dość szybko. Na pewno musiała by to być cewka dwubiegunowa, były takie w Malcu, ale 12V. Niby bez opornika działały na 6V. Nie wiem czy zapłon to zniesie i czy będzie iskra. Konstrukcyjnie maluchowska cewka jest bardzo podobna do ruskiej tej owijanej szmatą. Trzeba by porównać ich oporności.
Wojtek |
|
| Powrót do góry |
|
 |
Borgia1986
Dołączył: 18 Lut 2025 Posty: 37 Przeczytał: 80 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Dębica
|
Wysłany: Czw 17:49, 28 Sie 2025 Temat postu: |
|
|
Witam,
napisałem bezpośrednio do firmy SOVEK, zobaczymy czy coś podpowiedzą. |
|
| Powrót do góry |
|
 |
Cyrograf15
Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 4144 Przeczytał: 17 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Czw 19:55, 28 Sie 2025 Temat postu: |
|
|
Nie wiem czy ten obrotomierz jest przystosowany do elektronicznego zapłonu, może być inny rodzaj sygnału. Można by sprawdzić zapłon czy podaje podobny jak mechaniczny podpinając diodę LED do czarnego przewodu i masy. Do diody szeregowo opornik jakieś 500Ω co by jej nie spaliło. Powinna wraz z zmianą obrotów zmieniać się jej jasność świecenia. Diodę trzeba podpinać w dwie strony, tylko w jednym położeniu będzie świeciła.
Wojtek |
|
| Powrót do góry |
|
 |
Borgia1986
Dołączył: 18 Lut 2025 Posty: 37 Przeczytał: 80 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Dębica
|
Wysłany: Sob 12:49, 30 Sie 2025 Temat postu: |
|
|
Witam,
wykonałem powyższa próbę z opornikiem i diodą. Dioda mruga ale bardzo słabo chyba sygnał jest za słaby dla obrotomierza że wskazówka.
Ale zainstalowałem obrotomierz też elektroniczny ale z wyświetlaczem cyfrowym i działa poprawnie, pokazuje jakieś 780 - 810 obrót na minutę na biegu jałowym. Ponadto ma też pomiar napięcia więc przydatna funkcja. |
|
| Powrót do góry |
|
 |
Cyrograf15
Dołączył: 10 Kwi 2010 Posty: 4144 Przeczytał: 17 tematów
Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Sob 13:54, 30 Sie 2025 Temat postu: |
|
|
Ważne że cel osiągnięty
Wojtek |
|
| Powrót do góry |
|
 |
|