Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna www.kolyaska.fora.pl
Motocykle radzieckie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Podłączenie oobrotomierza zapłon SOVEK Dniepr MT12

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Borgia1986




Dołączył: 18 Lut 2025
Posty: 37
Przeczytał: 80 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dębica

PostWysłany: Wto 15:15, 26 Sie 2025    Temat postu: Podłączenie oobrotomierza zapłon SOVEK Dniepr MT12

Witam,

proszę o poradę jak podłączyć obrotomierz elektroniczny przy zapłonieelektronicznym SOVEC model 1135.3734. do Dniepr MT12.

Generalnie obrotomierz był podłączony przy zapłonie mechanicznym zgodnie ze schematem poniżej, czyli sygnał do zacisku (-) przy cewce butelkowej i działał bez zastrzeżeń.

Obecnie wymieniłem zapłon na elektroniczny i nie wiem gdzie podłączyć przewód sygnałowy do obrotomierza.

link do schematu z podłączeniem obrotomierza do cewki butelkowej:

[link widoczny dla zalogowanych]

Zapłon SOVEK:

[link widoczny dla zalogowanych]

Z góry dziękuję za pomoc.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 4144
Przeczytał: 17 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Wto 23:10, 26 Sie 2025    Temat postu:

W Soweku przewód zasilający moduł + jest wprost zwarty z jednym z przewodów zasilających cewkę. Jak podasz + na moduł i podepniesz żarówkę/kontrolkę do niego i masy to się zaświeci. Znaczy pozostały przewód zasilający cewkę jest sterującym. I tam podpinasz obrotomierz (zielony przewód). Niestety tu jest cewka dwubiegunowa i dostaje impuls 2 X częściej od zwykłej z palcem i kopułką, obrotomierz ten będzie pokazywał 2 X większe obroty. To tak teoretycznie, teraz nic innego nie pozostaje jak sprawdzić to empirycznie Very Happy

Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Borgia1986




Dołączył: 18 Lut 2025
Posty: 37
Przeczytał: 80 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dębica

PostWysłany: Śro 12:36, 27 Sie 2025    Temat postu:

Witam,

Panie Wojciechu sprawdziłem zapłon multimetrem i akumulatorem.
Minus z aku podłączony do masy (obudowy zapłonu sovek).

1.Dioda sovek swieci się podaję + z aku na czerwony przewód bez koncówki
a. pomiedzy obudową zapłonu (masa) a czerwonym bez koncóki jest napięcie 6 V
b. pomiedzy obudową zapłonu (masa) a czerwonym z końcówką jest napięcie 6 V
c. pomiedzy czarnym przewodem z końcówką a czerwonym z końcówką jest napięcie 6 V
d. pomiedzy czarnym przewodem z końcówką a czerwonym bez końcówki jest napięcie 6 V

2.Dioda sovek nie swieci się podaję + z aku na czerwony przewód bez koncówki
a. pomiedzy obudową zapłonu (masa) a czerwonym bez koncóki jest napięcie 6 V
b. pomiedzy obudową zapłonu (masa) a czerwonym z końcówką jest napięcie 6 V
c. pomiedzy czarnym przewodem z końcówką a czerwonym z końcówką jest napięcie 6 V
d. pomiedzy czarnym przewodem z końcówką a czerwonym bez końcówki jest napięcie 6 V

[link widoczny dla zalogowanych]

Myslalem żeby tak połączyć ale niedziała.

[link widoczny dla zalogowanych]

Na chwilę obecną nie mam innych pomysłów.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 4144
Przeczytał: 17 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Śro 22:23, 27 Sie 2025    Temat postu:

Czerwone przewody są zwarte. Sterujący musi być czarny, a sterujący obrotomierzem jest zielony. I ja nie mam innego pomysłu. Problem może być w diametralnie różnych opornościach cewek. Masz + czy - na masie motocykla? I co było na masie jak działało?

Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Borgia1986




Dołączył: 18 Lut 2025
Posty: 37
Przeczytał: 80 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dębica

PostWysłany: Czw 5:23, 28 Sie 2025    Temat postu:

Dzień dobry,
zarówno przy oryginalnym zapłonie z cewka butelkową jak i z obecnym zapłonem SOVEK, na masie motocykla mam (-).
A czy przy zapłonie SOVEK można zastosować cewkę butelkową?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 4144
Przeczytał: 17 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw 7:53, 28 Sie 2025    Temat postu:

Przy zastosowaniu do przerywacza cewki od elektronika istnieje możliwość że przerywacz zostaje w położeniu zamkniętym i wtedy pali cewkę dość szybko. Na pewno musiała by to być cewka dwubiegunowa, były takie w Malcu, ale 12V. Niby bez opornika działały na 6V. Nie wiem czy zapłon to zniesie i czy będzie iskra. Konstrukcyjnie maluchowska cewka jest bardzo podobna do ruskiej tej owijanej szmatą. Trzeba by porównać ich oporności.

Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Borgia1986




Dołączył: 18 Lut 2025
Posty: 37
Przeczytał: 80 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dębica

PostWysłany: Czw 17:49, 28 Sie 2025    Temat postu:

Witam,

napisałem bezpośrednio do firmy SOVEK, zobaczymy czy coś podpowiedzą.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 4144
Przeczytał: 17 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw 19:55, 28 Sie 2025    Temat postu:

Nie wiem czy ten obrotomierz jest przystosowany do elektronicznego zapłonu, może być inny rodzaj sygnału. Można by sprawdzić zapłon czy podaje podobny jak mechaniczny podpinając diodę LED do czarnego przewodu i masy. Do diody szeregowo opornik jakieś 500Ω co by jej nie spaliło. Powinna wraz z zmianą obrotów zmieniać się jej jasność świecenia. Diodę trzeba podpinać w dwie strony, tylko w jednym położeniu będzie świeciła.
Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Borgia1986




Dołączył: 18 Lut 2025
Posty: 37
Przeczytał: 80 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dębica

PostWysłany: Sob 12:49, 30 Sie 2025    Temat postu:

Witam,
wykonałem powyższa próbę z opornikiem i diodą. Dioda mruga ale bardzo słabo chyba sygnał jest za słaby dla obrotomierza że wskazówka.
Ale zainstalowałem obrotomierz też elektroniczny ale z wyświetlaczem cyfrowym i działa poprawnie, pokazuje jakieś 780 - 810 obrót na minutę na biegu jałowym. Ponadto ma też pomiar napięcia więc przydatna funkcja.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cyrograf15




Dołączył: 10 Kwi 2010
Posty: 4144
Przeczytał: 17 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków

PostWysłany: Sob 13:54, 30 Sie 2025    Temat postu:

Ważne że cel osiągnięty Very Happy

Wojtek
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kolyaska.fora.pl Strona Główna -> Mechanika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin